Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Newsletter fra Deutsche Bahn om ny ICE fra 10. december (Jernbanen i dag)

af steenth, 27/10 2017, 10:56 (2372 dage siden) @ Nordexpress

Men mht. signalteknik må det undre en ikke-ingeniør, at vi har så store problemer med det ny signalsystem i Danmark, når schweizerne kunne åbne 57 km. Gotthardtunnel (2016) med ECTS et år før tid, og tyskerne nu åbner den sidste 300 km/t højhastighedsstrækning blandt projekterne i det fhv. DDR.

Både Tyskland og Schweiz har haft ETCS i drift længe, så der er blevet installeret udstyr i tog. Gotthardtunnel skulle der kun installeres udstyr i spor og ikke i tog - det er installation i tog som har forsinket mange ETCS projekter. DSB/BDK mangler nogle tog at kører med - installationsarbejdet er reelt ikke kommet igang med de togtyper som er relevant for København-Ringsted.

I Tyskland har strækningen fra Erfurt til Leipzig/Halle haft ren ETCS niveau 2 i et par år. Og Ebensfeld-Erfurt, som åbner til december, får ETCS niveau 2 med baseline 3! Dog "kun" med version 3.4.0.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak