Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Når de om foråret '18 er færdig i Grækenland, er de ikke... (Generelt)

af dr42 ⌂, 30/10 2017, 10:02 (2342 dage siden)
redigeret af dr42, 30/10 2017, 10:16

...rigtig færdig i Athen


Nogle deltagere vil have bemærket, at jeg har en vis interesse i at se, hvordan jernbanen også i Grækenland udvikler sig. For dem, der har lignende interesser, er det følgende bestemt. Jeg husker fra mit første besøg i Athen, for flere årtier siden, at strækningen i centrale Athen lå 'midtimellem gaderne', lidt som en sporvogn. Og alt var med dieseldrift.

Siden da er der sket en del. Systemet i Athen - hvor der er fjern- og S-tog-trafik - kan betragtes lidt som et kryds, se også Proastiakos-kortet (= S-bane) på denne link, hvoraf øst/vest-armen (indenfor Athen og nærmere omegn) er idag moderne og elektrificeret. På nord/syd-benet må vi endnu skelne mellem den sydlige del mellem Piræus og Larissa-stationen (= hovedbanegården/H), derfra en ca 2 km lang del nordpå, og så resten til SKA-krydsbanegården og nordpå. Piræus - H blev åbenbart lagt under jorden og er numere også elektrificeret. På de 2 km nord for centralstationen, omtrent hvor motorvejen krydser (ikke som overskæring altså!), er der elektrificeret. Defefter er også sporene niveau-separeret.

[Lige ved denne lejlighed: Helt vil man ikke kunne undgå alfabetet, hvis man vil forstå det hele, men bortset fra 'Y' (som kan være mindst 3 forskellige lyde, alt efter de omgivende bogstaver) er det ikke helt så kompliceret.]

På de 2 km mellem Larissa-stationen og motorvejsbroen er sporene altså fortsat på gadeniveau, og med flere overskæringer.

På Google Street View kan man se hvordan det var i 10/14, før elektrificeringen.

[image]

denne video ser man situationen på den ene af overskæringerne (måske samme?), efter elektrificeringen er sket.

[image]

Denne her video, optaget ved en passager mellem Kato Acharnai (3. station nord om H) og hovedbanegården, viser situationen som den idag er. Fra ca 6.10 begynder de sidste 2 km.

[image]

Efter min forståelse er det den del, der foreløbig har lov til at være sådan om foråret '18, men det kan næppe være en vedvarende løsning. Da de fortsat er beskæftiget med at ombygge H, og på den niveau den ligger nu, kan man nok antage, at pågældende gader vil en skønne dag blive lagt ned, sådan at jernbanen vil føre hen over dem.

Håber det var lidt spændende for dem, der er interesseret i sagen. Hvis du har spørgsmål omkring emnet, så stil dem gerne. Jeg føler mig idag sikker nok for at kunne besvare dem, forudsat det ikke handler om endnu ikke publicerede ting.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Når de om foråret '18 er færdig i Grækenland, er de ikke... - dr42, 30/10 2017, 10:02 [*]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak