Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ophugning af DSB Damplokomtiver (Generelt)

af UTJ, 31/10 2017, 07:49 (2341 dage siden) @ Gæst 41
redigeret af UTJ, 31/10 2017, 08:48

Det virker amatøragtigt og er et udslag af forrige chefs lyster og løjer. Herunder et subjektivt behov at provokere de amatører som har interesse for jernbaner. Den analyse og de kriterier man opstillede i en analyse var ikke udført på rimeligt akademisk fagligt grundlag. Læs selv i et af årsskrifterne. I den udsendte oversigt over museets overskudsmateriel er der desuden graverende fejl i både angivelser af asbestforekomster og antagelser om istandsættelsesomfang, herunder om andre vil kunne udføre det. Man inddrog ikke de konsulenters viden som man i udgangspunktet havde inviteret med til arbejdet. Såfremt disse er taget til indtægt i det videre arbejde er de taget til indtægt for noget som der ikke kan indestås for.

1) man kan kritisere at der var igangsat to istandsættelsesprojekter i hhv Roskilde og Randers på én gang. Men det virker mest som om det var et middel til at lukke Museumstog ned. Der er ilagt mange penge i de to projekter allerede.

2) såfremt museet skal kunne opvise fungerende damplokomotiver, skal der være istandsættelsesprojekter igang. Den indbefatter for et damplokomotiv adskillelse og det virkede åbenbart helt uoverskueligt. S og K skal på et tidspunkt have en overhaling og der er vist ikke projekter til at tage over.

3) såkaldte "løsdele" fylder mere end et samlet lokomotiv (eller vogn). Det var ideen at samle og registrere det hele "på lager" - noget som virker i teorien (økonomen ihukommer lagerstyring som et ganske kompliceret fag og en udregning ville straks vise at det ikke kan betale sig her). Det er faktisk lettere at have den siddende på. E 978 vil fylde langt mere som "vrag" efter ½ skrotning for at tage det eksempel. Tror nu ikke at museet har råd til et automatiseret høj-staklager med stregkoder og lagerreoler til dele som lokomotivhjul og kedler.

Skal museet afhænde de tre lokomotiver. Måske? Men man kunne godt kræve et seriøst arbejde om a) hvad museet gerne vil med damplokomotiver i fremtiden, b) hvormange lokomotiver mener museet er tilstrækkeligt for at kunne dække området museumsfagligt og c) nøjagtig analyse og kriterier med hensyn til originalitet mv. Endelig d) en redegørelse for hvordan, såfremt man ønsker det, at der er brugbare lokomotiver til museets drift fremover uden at udføre store totaladskillelser, som åbenbart ikke kunne overskues af den hidtige chef. Og e) seriøse forsøg på at finde en anden ejer til de tre overskydende lokomotiver, uden at stille urimelige vilkår - for den slags kræver samarbejde.

Jeg bemærker i øvrigt at vurdering af et lokomotivs tilstand (og vogn) ofte har været yderst subjektiv og at stort set alle projekter har haft samme omfang, uanset den tilstand som man vurderede apriori.

Det skal siges at museet i mellemtiden har fået ny chef og at der i de seneste år er udført stort arbejde med omstrukturering, herunder udskillelse fra DSB. Nødvendigt og omfattende administrativt arbejde som måtte komme i takt med nedbygningen af hele DSB.

--
ئۇلغىك


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak