Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dk-ATC onboard vs ETCS level 2 onborad (Generelt)

af Bengt Larsson, 5/11 2017, 22:29 (2362 dage siden) @ esni

VI kan læse fx på ing.dk at installationen af ETCS onboard er vanskelig, bl.a. fordi det er DSBs tog og Alsthom ikke har adgang til tilstrækkeligt detaljeret dokumentation af togene.

Er det muligt her på siet at fortælle hvorfor/hvordan installationen af ETCS onboard er mere kompleks en ATC onboard?
Hvordan foregik installationen af ATC onborad i ikke DSB enheder?
Hvor mange forskellige varianer er der af den installation?

Og hvordan har man løst den lignende opgave hos SBB?

I Sverige måste i varje fall den som äger tågen, både ansvara för och betala för installationen av ETCS ombord. Det kostar cirka 10 miljoner SEK för den första av en serie och runt 2-3 miljoner styck för identiska exemplar av serien. Banverket, senare Trafikverket sa att ETCS krävs för Botniabanan (den första med ETCS i Sverige 2010) och vi betalar inte. Ska ni köra där får ni fixa det. EU betalar sa de, men under 1 miljon. Västerbottens och Västernorrlands regioner klagar på att de fått betala utvecklingen av ETCS, troligen inte deras ansvar. Godstågsbolagen sa vi betalar inte sådana summor. Så det har gått väldigt lite godståg på Botniabanan, som byggdes särskilt med tanke på godstrafik.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak