Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dk-ATC onboard vs ETCS level 2 onboard (Generelt)

af Bengt Larsson, 6/11 2017, 19:37 (2334 dage siden) @ steenth

I Sverige måste i varje fall den som äger tågen, både ansvara för och betala för installationen av ETCS ombord. Det kostar cirka 10 miljoner SEK för den första av en serie och runt 2-3 miljoner styck för identiska exemplar av serien.


I Danmark betaler signalprogrammet udgifterne for passagertog. Operatørerne skal kun stille materiel til rådelighed for installation.

Godsoperatørne skal betale selv. Men der er mulighed for tilskud. Men de har først brug for det til transit i 2021, hvor første delstrækning (det bliver på Fyn) af Padborg-Peberholm får ETCS.

Hector Rail kör godståg i Danmark, mest Padborg–Peberholm. I Sverige kör Hector Rail även passagerartåg. Det vill säga de äger lokomotiven och drar tågen och planerar turer och har tilstånd till att köra på spåren. Andra operatörer äger passagerarvagnar och säljer biljetter och har personal i vagnarna.
Kan Hectorrail och andra godsoperatörer få gratis installation av ETCS i lok om de börjar köra passagerartåg i Danmark?
Eller får bara passageraroperatörer som börjar på D och slutar på B sådana pengar?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak