Dk-ATC onboard vs ETCS level 2 onboard (Generelt)
I Sverige måste i varje fall den som äger tågen, både ansvara för och betala för installationen av ETCS ombord. Det kostar cirka 10 miljoner SEK för den första av en serie och runt 2-3 miljoner styck för identiska exemplar av serien.
I Danmark betaler signalprogrammet udgifterne for passagertog. Operatørerne skal kun stille materiel til rådelighed for installation.Godsoperatørne skal betale selv. Men der er mulighed for tilskud. Men de har først brug for det til transit i 2021, hvor første delstrækning (det bliver på Fyn) af Padborg-Peberholm får ETCS.
Hector Rail kör godståg i Danmark, mest Padborg–Peberholm. I Sverige kör Hector Rail även passagerartåg. Det vill säga de äger lokomotiven och drar tågen och planerar turer och har tilstånd till att köra på spåren. Andra operatörer äger passagerarvagnar och säljer biljetter och har personal i vagnarna.
Kan Hectorrail och andra godsoperatörer få gratis installation av ETCS i lok om de börjar köra passagerartåg i Danmark?
Eller får bara passageraroperatörer som börjar på D och slutar på B sådana pengar?