Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Øresundtog rammer traktor (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 16/11 2017, 14:36 (2325 dage siden) @ Scharfenberg

Almindelig jernbanedrift er ikke ligesom modelbanedrift. Efter en uordensituation kan både materiel og personale være placeret uhensigtsmæssigt. Det er derfor ikke bare at trykke på en knap, når driften skal normaliseres. Politiet skal sådan set bare skrive, at de er færdige med at arbejde og så henvise til DSB og rejseplanen mht., hvordan togene kører. Det bør politiet ikke kloge sig på.

Jeg er skam godt klar over at det ikke altid er 'lige let' og der er forskellige bindinger, som ikke umiddelbart kan løses.

Øresundsbanen har 20. min drift og fra politiet frigiver sporet og til DSB kan køre tog, går der 5 kvarter. I de 5 kvarter må der som minimum have været tre tog fra Sverige og tre tog fra København H - så materiellet har på sin vis været der. Man har formentlig 'vendt' togene på hhv. Kastrup og København H i stedet for at sende dem igennem Ørestad Station.

Årsagen kan selvfølgelig være, at man mangler en lokomotivfører til at køre det implicerede tog fra Ørestad, men Øresundsbanen er med vekselspordrift, så det er muligt at passerer et strandet tog, men kapaciteten blev måske anvendt til andre tog, f.eks. godstog.

Det virker mest som om, at man har en 'standard-procedure' ved påkørsler, hvor proceduren siger. at det skal tage min. 2 timer før der igen kan køre tog, upåagtet at ikke alle situation ikke er ens, men man har valgt at behandle dem sådan.

I andre tilsvarende situationer, har DSB svaret sine kunder, at det er politiet der bestemmer hvornår der kan køre tog igen - det er også rigtigt, men forklaringen er måske lidt bekvemt, for så kan man holde sin 'standard-procedure' og lade politiet være årsagen - med mindre politiet som i går 'snigløber' beslutningen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak