jo, men sammenligningen halter (Generelt)
Elmshorn er faktisk væsentligt mere sårbar, omend du med diesel kan køre såvel via Flensborg-Kiel-Lübeck som til/fra Jylland over Hamburg-Bad Oldesloe-Neumünster !!, som IC3-EC forbindelsen vil gøre til sommer.
Det, der var situationen omkring Rastatt, var samtidige sporarbejder på og lukning af - mener jeg - to andre mulige aflastningsstrækninger. Her var kritikken fra erhvervslivet, at man overhovedet ikke tænkte i risikoafdækning, når man på samme tid lukkede tre nord-syd strækninger. Kun én strækning var farbar i Sydtyskland over Tübingen med diesel, hvorved der enten måtte køres gennem Alsace i Frankrig til Basel eller "weiträumig" over Würzburg - Østrig. Eller aflyse godstog.
Med en risikoafdækning burde man kun have lukket en strækning ad gangen i syd, og dermed er strækningen over Elmshorn til sammenligning mere sårbar.
Min kommentar er skrevet frit efter hukommelsen!