Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtid som lokofører? (Generelt)

af Johnni Christensen, 18/11 2017, 07:29 (2343 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Førerløse tog på fjernbaner med ETCS (Baseline 3.4.0) ventes muligt indenfor 5 års tid, men vil i de næste mange år, ikke være billigere, end en dygtig lokomotivfører. Førerløs drift giver en mere "ujævn" drift, og koster derfor ekstras energi i acceleration og ekstra slid på bremserne, når hastigheden skal sættes ned. Der går mindst 10-15 år, inden det bliver et realistisk alternativ - og så kommer hele "service delen" oveni.

Hvorfor kører førerløst mere ujævnt?
Jeg havde forestillet mig at den løbende ville udregne den rette hastighed, acceleration, nedbremsning mv. i forhold til signalgivning længere fremme på sporet (som jo allerede nu kan ses fem km frem, så vidt jeg husker).

Johnni


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak