Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtid som lokofører? (Generelt)

af Peter Christensen, 18/11 2017, 08:27 (2344 dage siden) @ Johnni Christensen

Hvorfor kører førerløst mere ujævnt?
Jeg havde forestillet mig at den løbende ville udregne den rette hastighed, acceleration, nedbremsning mv. i forhold til signalgivning længere fremme på sporet (som jo allerede nu kan ses fem km frem, så vidt jeg husker).

Algoritmer for dårlige....
At få et automatisk system til at reagere korrekt på fedtede skinner skal nok blive sjovt.

I øvrigt, så har jeg gang på gang set yngre medarbejdere, som trods formaninger om at det ikke altid er en god idé at stille dette eller hint i auto, alligevel gør det. Efter en tid sker det at varm olie fylder ud over det hele, så får de en herlig oprydningstjans. Derefter er de lidt mere lydhøre......
Ergo, auto-funktioner kan være meget gode hvis du ved at din process ligger inden for rammerne. I det øjeblik du ryger udenfor, så er autofunktioner dømt til at gå galt.
I slutningen af 90'erne brød en del busser i brand rundt om i København.
Og igen var det en automatisk funktion, som holdt brandfolkene beskæftigede.
Hvorfor?
Når der ikke var meget gas tilbage at kører på, så blev 3 af motorens 6 cylindre afbrudt gastilførslen.
Bussen havde også en sonde til måling af oxygenindhold i udstødsgassen. Var oxygenindholdet for højt, så blev der til ført mere gas. Teorien var at så kom oxygenindholdet ned. Men når 3 cylindre virker som luftpumper så sker det ikke; der kom jo hele tiden masser af oxygen den vej fra. Dermed blev der tilført en hulans masse gas, som ikke blev brændt af i motoren, men måtte vente til senere i udstødssystemet, som på ingen måde var betegnet hertil.
Resultatet var en smuk lille brand....og ret hurtigt blev de funktioner lavet om og brandene stoppede.
At der var et trægulv tæt ved katalysatoren gjorde heller ikke sagen bedre.....
Ergo, automatik kan være meget godt, men det har sine grænser.

Jeg kunne også skrive en hel masse om trafikstyrelsen og godkendelsesprocesser, men det gør jeg ikke.
Det viste tilfælde med busserne er ret simplet og overskueligt. Det er lidt værre med førerløse tog og al automatikken; det bliver meget hurtigt meget uoverskueligt, så du skal virkelig have styr på dit system og så langt er vi ikke.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak