Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Automatik generelt (Generelt)

af Frank Poulsen, 18/11 2017, 09:16 (2350 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg tillader mig lige at fortsætte i tråden, med selvkørende biler... Det er der utrolig meget snak om, men jeg har bare så utrolig svært ved at forestille mig det bliver hverdag... De tager højde for striber på vejene (så vidt jeg er orienteret) og øvrige biler og trafikanter osv. Og det lyder jo sådan set også fint nok. Men hvad når der er vejarbejde? Hvad med i sommers når Køge Bugt havde flere uger med ingen streger, men kun meget små tynde kridt optegninger mellem de 4 spor mens der blev asfalteret. Hvad med asfaltarbejde generelt når der i en periode ingen streger er, hvad når der ligger lidt vand og sne, sjap, så man ikke kan se stregerne. Og hvad når vi kommer til de mindre veje på landet hvor der aldrig er streger... De små veje hvor man skal møde en anden bil nogle gange holder ind i en indkørsel, lille indhak for at passere hinanden, eller hvis græsrabatten ikke er stegl kører halvt ud i græsset... Hvordan skal selvkørende biler vurdere det? Jeg har eksempelvis et sted i mit område hvor jeg kigger ½ km frem, kommer der nogen så holder jeg og venter, fordi rabatterne er meget stegle ellers kan man simpelthen ikke møde hinanden. Kan godt være at automatikken kan gøre det sikkert og ikke kører sammen med den modgående, men er det fornuftigt??? Jeg tror aldrig på 100% selvkørende biler det må jeg sige. De kan assistere på motorvej og lange lige stræk, men der vil altid skulle være en chauffør klar til at gribe ind, som jeg ser det. Et lille sidespring, dog stadig noget om automaticering af alting i samfundet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak