Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvilke stationer med mindst 8 spor har der været i Danmark ? (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/11 2017, 15:53 (2344 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg er kommet i besiddelse af et emaljeskilt med teksten "Spor 8" og den tidligere ejer mente bestemt at det kun kunne stamme fra København eller Fredericia.
Jeg ved at der har været mere end 8 spor i Aarhus, men da skiltet nok er en oplysning til passagerer om hvilket spor deres tog afgår fra, og spor 8 i Aarhus ikke var til persontog er skiltet nok ikke derfra.
Har der været 8 spor på andre stationer end Fredericia og København ?

[image]

Måske vi skal til Odense?


[image]Vingehjulet 11. årgang nr. 17, 10. juni 1954. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Niesen.

Jeg tvivler på, at skiltet stammer fra Odense - selv om Odense er bragt på bane af mig selv. Vi skal formentlig finde en station, hvor spor 8 lå "lidt for sig selv", og hvor det har været nødvendigt at sætte skiltet op, for at passagererne kunne finde frem til netop spor 8. Et eller andet siger mig også, at skiltet næppe har siddet i en perrontunnel, dertil virker skiltet for stort.

I øvrigt undrer det mig, at der er så meget "luft" på begge sider af skiltets tekst. Skiltet kunne sagtens have været kortere. Men måske har længden af skiltet skulle passe til andre skilte, som "vores" skilt sad sammen med?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere
ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak