Men hvad med Sverige? (Generelt)

af Hedegaard, tirsdag 21. november, 2017, 20:29 (333 dage siden) @ dr42

At forbinde de baltiske lande kan jeg forstå, da det har været et lokalt ønske i mange år, som et alternativ til de langsomme busser. Men det undrer mig, at man vil lægge så mange penge i en rute mellem Tallin og Helsinki, der i dag primært kun består af grænsehandel når de unge finner skal have billig sprut til fredagsfesten.

Har man glemt at der findes en jernbaneforbindelse mellem Sverige og Finland, der skriger på en opgradering? Man er i forvejen ved at renovere Haparandabanen, som vil blive betjent af både person og godstog i nær fremtid.
Jeg har ikke set nogen rapporter, der undersøgte potentialet i en fast forbindelse mellem Finland og Sverige, men kigger man på et kort har du Oulu, som er den største by i det nordlige Finland, og på den svenske side har du f.eks Luleå der huser en stor containerhavn og stålindustri.
Det er et område med kæmpe vækstpotentiale, og her ville det ikke skide med noget ordentligt infrastruktur ved den nordlige grænse.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland
Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.


 Læs artiklen 

Jernbanebøger

IC3
IC3
Pris 190,- kr.
 Læs mere 

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen