Rail Baltica til Finland - nu bliver det spændende (Generelt)
I modsætning til dig er jeg ikke ideologisk bundet. Min holdning er meget enkel: Hvis Rusland opfører sig som et normalt europæisk land (eller på en lignende måde), så er de velkommen til samarbejde.
Det er ideologi. Rusland samarbejder med EU-lande om jernbaner, og har gjort det i årtier.
Og det med variabel sporvidde havde vi også før: Det er en temporær løsning på vejen til samme sporvidde - se Spanien (sic!).
Ja, det står jo på togproducentens hjemmeside, at teknologien har været i brug i flere år. Fungerer den ikke fint i Spanien?
Så vidt jeg kan se, er den ikke relevant for det danske jernbanenet: Der er kun en sporvidde, og togene med variabel sporvidde er vist generelt alt det, DSB ikke ønsker.
Min interesse i netop den type tog er, at omkring 17% af en lille aldersopsparing er placeret i Talgo-aktier. De blev købt i stedet for Alstom-aktier på et tidspunkt i sommer, hvor jeg syntes, Alstom var steget meget på kort tid. Det viste sig at være en dum beslutning, men nu er det for sent at græde over spildte penge.