Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Rail Baltica til Finland - nu bliver det spændende (Generelt)

af BoergeOf61, Randers C, 22/11 2017, 18:16 (2344 dage siden) @ dr42

Prøver du at manøvrere dig ud igen af fælden? Men også mange ord ændrer ikke noget ved, at din tankegang virker lidt konfus. Jeg behandler her kun den vigtigere del.

Sidste gang var det sådan at du sagde - ikke bogstaveligt, men umisforståeligt og derved tydligt -, at den spanske stats invest-program i omsporing er spildte penge, da problemet med de forskellige sporvidder klares hurtigere og billigere - og dermed bedre - ved at bruge teknologier som Talgo & co. Mao, du idiotforklarede de ansvarshavende i den spanske stat.

Kan du spansk? Jeg kan, og jeg har forfulgt udviklingen dér i mange år. Meningen er faktisk at omspore hele nettet. Det er derfor de bl a bygger nye strækninger i 1435 mm, og at de ved underholdsarbejder skifter gamle sveller til en ny type, kaldt traviesa polivalente - noget som svelle for flere sporvidder (mixed-gauge sleeper?), se her

[image]

og her (spansk). På disse sveller kan sporvidden - når den store dag er kommet - 'automatisk' skiftes ved et kørende arbejdstog, og temmelig hurtigt. Oprindelig skulle omstillingen være afsluttet i 2020, men dette mål har man nok erkendt at være for optimistisk. Nyere offentlige tal findes åbenbart ikke, spanierne har numere udviklet vanen til ikke længre at bebude de næste skridt, men at arbejde stille og roligt (når de arbejder - til tider hviler arbejdet, af forskellige årsager) og så overraske den forbløffede offentlighed - den næste bliver nok Madrid-tunlen i 1435 mm mellem Chamartín- og Atocha-stationen, se mit indlæg for nylig.

Igen, spanierne ville ikke omspore deres net hvis de var overbevist om, at Talgo (spansk firma!) & co er en vedvarende løsning med samme egenskaber som et net med enhedssporvidde. Det er klart for dem, og for ethvert andet tænkende menneske også, at intet kan erstatte et enhedsspor. Hvorfor prøver du ikke at slappe af og sove over sagen, og måske kan du også få forklaringshjælp af nogen du kender, der forstår disse ting lidt bedre end dig åbenbart? 'Nichts für ungut' .)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak