Rail Baltica til Finland - nu bliver det spændende (Generelt)
Prøver du at manøvrere dig ud igen af fælden?
Hvad forventer du?
Sidste gang var det sådan at du sagde - ikke bogstaveligt, men umisforståeligt og derved tydligt -, at den spanske stats invest-program i omsporing er spildte penge, da problemet med de forskellige sporvidder klares hurtigere og billigere - og dermed bedre - ved at bruge teknologier som Talgo & co.
Det er din udlægning. Jeg forholder mig ikke til, hvorfor den spanske stat træffer de beslutninger den gør. Nå ja, det er ikke helt korrekt. Jeg formoder, Talgo blev børsnoteret, fordi EU krævede det. Iflg. fondsbørsen i Madrid blev selskabet grundlagt i 1942.
Igen, spanierne ville ikke omspore deres net hvis de var overbevist om, at Talgo (spansk firma!) & co er en vedvarende løsning med samme egenskaber som et net med enhedssporvidde.
Jeg har forstået, Spanien kun byggede sit højhastighedsnet til europæisk standard, formentlig for det kunne forbindes med det europæiske højhastighedsnet. Løsninger om Talgos er dermed relevant i tilfælde, hvor højhastighedstog også benytter strækninger med en anden sporvidde. Igen er det kun en fordel, hvis det har fået togfabrikanter som Talgo og Caf til at udvikle løsninger, som kan eksporteres. I så fald kan det bidrage til forbedring af Spaniens økonomi.