Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Renoveringen af Bn-vognene i 90'erne (Generelt)

af mss ⌂, 25/11 2017, 13:29 (2338 dage siden) @ Peter Christensen

Æh, var det ikke Bns, som fik 1.klasse?
Dermed opstod ABns og ADns.
Underlitra med -e, -v etc vl jeg lade de mere vognkyndige om at rode i.

Selvfølgelig :-)
Først kom ABns. Da de dog havde et for ringe antal pladser på 1. Kl. til nogle løb fortsatte man med ADns og ADns-e. Sidstnævnte var de tidligere Bns-e der var indrettet for kørsel med EA. Disse var blandt de sidst ombyggede da man jo havde An-vognene på Kystbanen.

De 100 Bn-v blev allerede ombygget ca. 1987-88.
Bn-o (med nødbremse-overstropning for kørsel over storebælt) kom først i 90'erne. Man valgte her at genanvende de gamle nakkestøtter osv. Efter min mening den bedre løsning.
Ikke moderniserede vogne blev i første omgang ombygget til cykelvogne (BDn, BDan) og siden udrangeret.
Bn-v blev i slutningen af 90'erne ombygget i stil med Bn-o og fik igen litra Bn (II).
Nye cykelvogne blev ombygget fra Bn (II) og Bn-o.
Bn-i (ex. Bn (II)) og Bn-oi (ex. Bn-o)) opstod da man nedlagde rygerkupéerne i ca. halvdelen af vognene.
Og så var der lige børneguide-vognen Bn-x. Den fik legeområde i midten og Bn-v sæder men hørte sådan set ikke til de moderniserede vogne. Den løb i IR tog og udrangerede ved storebæltsbroens åbning.
En enkelt styrevogn blev til tunnelredningsvogn ved storebælt. En tidligere An blev til udstillingsvogn.
De første udrangerede vogne blev skrottet (Bn med asbest), de fleste vogne endte dog i Iran.
Få vogne er bevaret, dem har jeg ikke overblik over.
Det var vist det :-)

Der er lidt interiører at finde blandt mine vognfotos:
http://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/24-dsb_personvogne

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak