Hobro station-Hobro centrum (tidl. Hobro havnebane) (Jernbanen i dag)
Så er det ekstra træls, at MD fik succes med at få lukket havnebanen - ellers kunne banen have startet på Torvet i Hobro.
Jep. Den daværende Hobro Kommune stod mellem valget: Nærbane helt til Hobro centrum (den nuværende banegård ligger langt fra centrum) eller flere arbejdspladser på mejeriet (de nye ekstra arbejdspladser var betinget af, at mejeriet kunne udvide og udvidelsen kunne kun ske, hvis havnebanens viadukt over Skivevej blev fjernet).
Kommunen valgte arbejdspladserne - det var trods alt "en fugl i hånden" og ikke "ti på taget".
På et eller andet tidspunkt lukker mejeriet og så har kommunen hverken arbejdspladser eller nærbane til centrum.
Banen mellem Hobro station og centrum ville i øvrigt let kunne retableres - tracéen ligger urørt - det er kun vejunderføringen for Skivevej, der mangler. Men skal den retableres, skal Banedanmark jo nok have et par milliarder + projekteringsomkostninger + det løse + tillæg + en helt masse fejl + osv. osv.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg