Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Redning af DSB H 783 (Generelt)

af LHJ, 1/12 2017, 15:02 (2328 dage siden) @ GazelleSteamLover

Jeg er glad for at sige at H 783 reddet:-D . De er igang med at gøre hende klar til transport til Gedser. Her er beskeden fra en af fyrene som har været med til at give os informationer om projektet:

Hej alle venlige medlemmer af gruppen - her kommer den opdatering, jeg har håbet på at kunne skrive i flere dage:

Gruppen bag bevarelse af maskinen har i dag i samarbejde med Dansk Specialtransport fremlagt en plan for DJM, hvor maskinen afhentes i weekenden 9/10.12 eller 16/17.12 - dog med forbehold for f.eks. snestorm...Danmarks Jernbanemuseum i Roskilde har accepteret planen. Så nu er det "bare" om at håbe på godt vejr og skaffe nogle paller, pallerammer og deployere, hvilket vi allerede er godt i gang med.

Vores allesammens drøm om at bevare H783 lever i bedste velgående - tak for det.


Tillykke til de implicerede med det foreløbige resultat! Jeg var en af de adskillige, der meldte sig ud af "Jernbanemuseets Venner", da den daværende museumsleder (for mange år siden) ville skære H 783 igennem på langs, så jeg har glædet mig over restaureringsprojektet, mens det var i gang, og glæder mig over, at der nu - tilsyneladende - er en bevaringsløsning indenfor rækkevidde (om end jeg helt klart mener, at maskinen burde være forblevet hos museet, også blot som ikke-kørende museumsgenstand ...).
Jeg ser nu frem til at høre mere om projektets formelle organisering, for det er jo ingen sag at oprette en profil og skrive noget på FB (som endda ikke alle kan se, når der er tale om lukkede grupper), men der må nødvendigvis etableres en formelt ansvarlig organisation - enten en helt ny eller som en del af en eksisterende jernbaneklub. Det sidste er afgjort at foretrække.
Måske vil et løft af sløret for formaliteterne og "det med småt" kunne "kaste" lidt flere penge af sig til projektet ...
Held og lykke med flytningen (hvis det lykkes) - og god weekend!
/LH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederDSB MZ1440ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak