Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kapacitet på Hovedbanegården? (Jernbanen i dag)

af 1993matias ⌂, KH, 4/12 2017, 12:27 (2334 dage siden)

Jeg har kigget lidt på de foreslåede linjeføringer for fremtidens jernbane i 2032 (link, se side 78 og fremefter). Det fik mig for det første til at tænke på, hvordan kvartersdrift på Kystbanen påvirker resten af nettet. Men mest af alt en overraskelse over, hvor mange tog der kommer til at vende på Kh - op til otte tog i timen i hver retning! Det inkluderer både tog, der slutter i Kh, men også IC, der skal til lufthavnen. Læg dertil 14 tog i timen i røret til Østerport, og du får 22 tog i timen i hver retning på Hovedbanegården. Udover signalprogrammet kommer der ikke andre kapacitetsudvidelser på Kh (hvor meget giver signalprogramet her overhovedet?). 22 tog i timen er jo mere end et hvert tredje minut - eller fordelt ud på fire perronspor i hver retning er det ti minutter mellem tog per spor. Er det nok? I dag er der jo kapacitetsproblemer nok i myldretiden...
Hvad er minimumstiden for at vende et tog på Kh, hvis det skal til lufthavnen? Fem minutter? Når det også skal krydse flere togvejsspor kan det jo nok forstyrre en del...

Ja, kort og godt: Hvor mange tog i timen kan Kh håndtere per retning? Hvad nu, hvis man så bort fra kapacitetsbegrænsningen i røret til Østerport, hvor mange gennemkørende tog kunne man så ekspedere i timen, 25? Med så mange tog, der vender (otte styk i timen), hvor meget overskydende kapacitet er der - nok til 14 gennemkørende tog i timen?

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak