Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kapacitet på Københavns Hovedbanegård (Jernbanen i dag)

af LasseG, 10/12 2017, 14:40 (2321 dage siden) @ andersj


Københavns Hovedbanegård kan udvides uden problemer - det er kun et spørgsmål om vilje og penge, hvilket mange projektbeskrivelser bekræfter.

.
"Uden problemer" er vist så meget sagt

Ja, ja, men det lyder jo godt. Men når det så er sagt: Så vidt jeg kan vurdere, kan de fire nye perronspor under Bernstorffsgade stadig etableres, hvis det er det, man vil, og i øvrigt bruge ca. 5 mia. kr. på (side 48):

https://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/06%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikal...


Københavns Hovedbanegårds fundamentale problem er at den for fjernbanens vedkommende betjener tre dobbeltsporede baner i den ene ende (Vestbanen, ny Køgebugtbane, Øresundsbane) og bare én i den anden (Boulevardbanen) og derfor er en halv sækbanegård. Halvdelen af togene kan gøres gennemkørende, den anden halvdel ikke. Den radikale løsning er at flytte en af banerne, fx. Øresundsbanen til den anden ende med en Citytunnel; derefter vil alle tog kunne gøres gennemkørende. Til en pris der er ca. det dobbelte af perronspor under Bernstorffsgade (hvordan vil man håndtere krydsende rebrousserende trafik til/Øresundsbanen?).


Du mangler stadigt at redegøre for hvordan du vil tilslutte din tunnel til København H, det er det der i sidste ende afgøre hvor brugbar den er.


Mon ikke det er det forslag på side 86 der snakkes om: https://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/06%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikal...

Tak Anders, det kunne jeg slet ikke regne ud!

Problemet er bare at den forslået løsning i rapporten ikke er særlig realistisk - hverken trafikalt eller teknisk.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak