Kapacitet på Københavns Hovedbanegård (Jernbanen i dag)
Københavns Hovedbanegård kan udvides uden problemer - det er kun et spørgsmål om vilje og penge, hvilket mange projektbeskrivelser bekræfter.
.
"Uden problemer" er vist så meget sagt
Her, min discountudgave af en citytunnel:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1I_HZ8TyMtb3nII5oNlIt4KZv9DU&hl=en_US&...Jeg glemte at medtage den før. Der er den jeg antydede var oprindelsen til det mystiske enkeltsporede (hvorfor?) 'Europarør' i rapporten, i en nærmest spejlvendt udgave. Mine tre forslag til en 'fuld citytunnel' står længere oppe i tråden.
Tilslutningen til København H sker i banegraven nord for. Tilslutningsbanen falder ned mod indkørslen i portalen under Jarmers Plads, mellem spunsvægge. Vesterport station skal nok ofres.
Det store problem bliver tunnelen mellem Jarmers Plads og Nytorv.
.
Og hvor dybt ned i undergrunden regner du med at du skal?
500 m Kbh H - Jarmers Plads
med 1,5% = 7,5 m.
med 3% = 15mdvs. vi når ikke ned i kalken. Den kan måske bygges gennem frossen jord.
Jeg glemte at vi allerede er 5-6 m (?) under niveau ved Jarmers plads. Dvs.500 m Kbh H - Jarmers Plads
med 1,5% = 12 m under niveau
med 3% = 20 m under niveau
Husk også at jeg foreslår fast allokering af perronerne på Kbh H mht. sporene til/fra nord, fx.
Spor 1-2 til Østerport
Spor 3-4 til Citytunnel og Kastrup
Spor 5-6 fra Citytunnel og Kastrup
Spor 7-8 fra Østerport
dvs. Citytunnelens perroner kan sænkes, hvis vi behøver at vinde flere meter ned i undergrunden.