Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kapacitet på Københavns Hovedbanegård (Jernbanen i dag)

af tgpedersen, 10/12 2017, 18:54 (2301 dage siden) @ tgpedersen


Københavns Hovedbanegård kan udvides uden problemer - det er kun et spørgsmål om vilje og penge, hvilket mange projektbeskrivelser bekræfter.

.
"Uden problemer" er vist så meget sagt

Her, min discountudgave af en citytunnel:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1I_HZ8TyMtb3nII5oNlIt4KZv9DU&hl=en_US&...

Jeg glemte at medtage den før. Der er den jeg antydede var oprindelsen til det mystiske enkeltsporede (hvorfor?) 'Europarør' i rapporten, i en nærmest spejlvendt udgave. Mine tre forslag til en 'fuld citytunnel' står længere oppe i tråden.

Tilslutningen til København H sker i banegraven nord for. Tilslutningsbanen falder ned mod indkørslen i portalen under Jarmers Plads, mellem spunsvægge. Vesterport station skal nok ofres.

Det store problem bliver tunnelen mellem Jarmers Plads og Nytorv.

.
Og hvor dybt ned i undergrunden regner du med at du skal?


500 m Kbh H - Jarmers Plads
med 1,5% = 7,5 m.
med 3% = 15m

dvs. vi når ikke ned i kalken. Den kan måske bygges gennem frossen jord.


Jeg glemte at vi allerede er 5-6 m (?) under niveau ved Jarmers plads. Dvs.

500 m Kbh H - Jarmers Plads
med 1,5% = 12 m under niveau
med 3% = 20 m under niveau


Husk også at jeg foreslår fast allokering af perronerne på Kbh H mht. sporene til/fra nord, fx.
Spor 1-2 til Østerport
Spor 3-4 til Citytunnel og Kastrup
Spor 5-6 fra Citytunnel og Kastrup
Spor 7-8 fra Østerport
dvs. Citytunnelens perroner kan sænkes, hvis vi behøver at vinde flere meter ned i undergrunden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak