Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kapacitet på Københavns Hovedbanegård (Jernbanen i dag)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 11/12 2017, 12:33 (2327 dage siden) @ Svend

En tunnel fra Landskrona direkte til København uden om Malmö og Københavns Lufthavn har ingen gang på denne jord - hverken trafikalt eller økonomisk.

Njae, man skal aldrig sige aldrig...på et eller andet tidspunkt skal der jo nok gøres noget for en ekstra Øresundsforbindelse, og her er valgmulighederne jo nok noget i retning af:

  • HH forbindelse med persontog Helsingør-Helsingborg og godstog Helsingborg - "Espergærde" og med store tilhørende danske landanlæg i Ring 4 (hvis det skal laves ordentligt)
  • Ny Øresundsbro/tunnel for jernbanen
  • Ny Metro tunnel København - Malmø med tilhørende "Havnering"
  • Ny forbindelse Landskrona - Københavns Nordhavn

I den sammenhæng falder en Landskrona forbindelse ikke helt ved siden af. Særligt, hvis de skitserede danske landanlæg kunne realiseres: Jeg har tidligere fået disse præsenteret således:
Jernbane i tunnel fra "omkring Ny Ellebjerg" til "Nordhavn"

  • Fire nye perronspor på ny "København H", placeret således at der i "sydenden" er adgang fra eksisterende perrontunnel/Bernstoffgade mens "nordenden" får adgang fra Rådhuspladsen.
  • "Ny Nørreport" omkring kultorvet
  • "Ny Nordhavn" station med opstillings- og vendesport for dansk indenlandsk trafik

Men det er korrekt, at grundlaget for sådan en forbindelse skal være de godstog, der ikke udgår fra Skåne, samt højhastighedstog, der således ikke får adgang til lufthavnen i Kastrup uden skift (men stadig kortere rejsetid, end via Malmø).

Om det bliver det ene eller det andet, er der nok adskillige årtier, til at få klarlagt...

/Lasse

Som et PS til flere af de andre indlæg: Man opererer i dag med kapacitet ned til tre min mellem afgang og ankomst ved perron for efterfølgende tog, såfremt de skal samme retning. Vendinger kan gennemføres på 3 min, hvis der samtidig skiftes fører (dog afhængig af om ETCS til den tid kan "følge med"). Passagerudvekslingstid for Regionaltog kan nedsættes til et minut, hvis man virkelig ville...dertil kommer muligheder for at reducere teknisk reaktionstid ifm afgang, automatisk dørlukning, placering af folk i rette perronafsnit osv osv.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak