Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Finanslov 2018 - Opgradering Aarhus-Langå 600 mio/3 min? (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 12/12 2017, 00:04 (2299 dage siden) @ andersj

Små 600 mio kr for at komme "op til tre minutter" hurtigere frem på Aarhus-Langå... Kan de penge ikke bruges bedre?


Faktisk er 600 mio for tre minutter ikke specielt dyrt.

Jeg har mere svært ved at forstå, hvorfor man ikke hellere vil udrette banen og dermed øge kapaciteten fremfor køre hurtigere på den eksisterende bane og mindske kapaciteten. For 600 mio. En udretning Hadsten-randers ville ikke være mere end 10 km lang og burde koste mindre end 600 millioner og skære 10 km af banen.

Det samme gælder i princippet syd for hobro


Jeg er fuldstændig enig. En udrettet og dermed kortere bane vil komme både person- og godstog til gavn, mens en øget hastighed kun kommmer persontogene til gavn. Jeg vil ikke gøre mig klog på, om det så vil give mening at bevare den eksisterende bane, men der er ingen grund til, at de tog, der alligevel ikke skal standse ved de små stationer, skal ud på en omvej. Hvis man tilmed fører banen mod Langå nordpå ud af Aarhus H sparer man også en omfartsbane sydvest for Aarhus H væk.


Nu er der pt. kun 1 persontog i timen i hver retning der ikke standser i Langå, og der er ikke planlagt flere afgange mellem Aarhus og Langå til og med 2032. Der er pt. ca. 4 godstog i hver retning om ugen mellem Aalborg og Aarhus.
For godstog er tidsgevinsten også ligegyldig hvis man alligevel skal ind i eksempelvis Hobro og vente 20 minutter på en overhaling.

Der er ingen planer om øget drift, grundet begrænset kapacitet.
Når der derfor ikke er planer, er der heller ikke grund til at øge kapaciteten. Selv når det er nærmest gratis. Catch 22.

Da Hinnerup genåbnede for 20 år siden, var det som en slags forløber for egentlig nærbanedrift. I dag har hinnerup 3-400% af de forventede passagertal, men egentlig nærbanedrift er droppet, da der ikke er kapacitet til tilstrækkelig hyppighed.

Hinnerup vil vokse voldsomt i betydning, som porten ind til alt der foregår i det nordlige Aarhus. Laurbjerg er ved at blive genåbnet. Begge byer vokser, ligesom Hadsten. Viborg er mere aggressivt begynde at kræve hurtigere tog, sågar med forslag om en helt ny linie Aarhus vest - Bjerringbro. Tiden kommer ikke til at stå stille frem til 2032.

En udretning hadsten randers vil være ca 10 km. Den kunne sagtens være enkeltsporet. Det vil næppe koste meget mere end 600 millioner. Altså teoretisk gratis ift alternativet. Det ville kunne muliggøre egentlig nærbanedrift Aarhus- randers med genåbning af laurbjerg og stevnstrup. Samtidig kunne viborg få hurtigere tog, da Langå så kunne skæres af den rute. Flere fordele, der ikke overvejes, tilsyneladende fordi staten tænker ekstremt kortsigtet, og kommuner snorksover, når det kommer til jrrnbaner.


Ifølge Banedanmark er der rigeligt kapacitet mellem Aarhus og Langå: https://www.bane.dk/-/media/Bane/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelse/2018/Bilag-2018/4_4...

Jeg tvivler på at du kan få 10 kilometer nyanlæg for 600 mio. kr. og de 10 km. vil alligevel ikke give mere end ca. 3 minutters kortere rejsetid. Der skal stadig nedlægges overkørsler mellem Aarhus-Langå uanset hvad.

Dit link er tilsyneladende baseret på eksisterende drift. Hvis en strækning ikke har kapacitet til en ønsket drift, bliver driften ikke iværksart, og bingo, er der ingen kapacitetsproblemer på strækningen. Dit link angiver således ingen kapacitetsproblemer syd for skanderborg, selvom en kapacitetsudvidelse på denne strækning netop anføres som en stor gevinst i rapporten om togfonden, der lægger op til egentlig s-togsdrift.


Mht prisen vil de 10 km enkeltspor faktisk koste mindre end 600 mio, hvis man sammenligner med kilometerprisen for jelling-billund, men koste mere sammenlignet med fx vestfyn. 600 millioner er derfor et rimelig anslået gæt. Tidsbesparelsen vil snarere være 4-5 minutter, eftersom det nuværende spor er 10 km længere og heller ikke efter opgradering komme op på 200 km/t.

Du har dog ret i, at dele af de 600 millioner formentlig stadig ville skulle bruges. Måske. Derfor accepterer jeg også, at mit forslag måske er en anelse dyrere. Til gengæld udvider det kapaciteten fremfor at begrænse den. En ret væsentlig forskel i en åbenlys vækstindustri, også selvom man ikke nøjagtigt kan forudse hvordan og hvornår kapacitetsgevinsten vil blive udnyttet


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak