Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB færdig som operatør af s-tog drift (Generelt)

af andersj, Aalborg, 13/12 2017, 17:36 (2298 dage siden) @ kme

Ole Birk Olesens 'stunt' i dag, skal nok ses i sammen sammenhæng. Der er så vidt jeg ved, intet sted i verden hvor man har ombygget et system som S-banen til førerløs drift, med alle de udfordringer det vil give, det drejer sig jo ikke blot om at opsætte perrondøre på stationerne, der er talrige udfordringer der skal løses.

Lige mine tanker. Jeg kan forstå man evt. vil have førerløse S-tog i forbindelse med et generationsskifte af materiel, men det ligger mindst 10 år fremme og det er halsløs gerning at ombygge gammelt materiel.

Planen er at teststrækningen (Ringbanen) nok skal bruge nogle ombyggede SA eller SE togsæt (med en lokomotivfører til overvågning), men selve den førerløse drift kommer først med næste generation af S-tog. Derfor forventes det også først at man kører 100% førerløst i 2036.

Grunden til at man er tidligt ude er nok at man vil have en lang testperiode inden der skal bestilles nyt materiel. Da S-tog stort set altid er en nyudvikling eller en større modifikation af en eksisterende platform skal man også beregne en længere leveringstid end på hyldevaretog.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak