hvorfor førerløst? (Generelt)

af ThomasTT, torsdag 14. december, 2017, 16:45 (307 dage siden) @ Svend

Hvis 500 togførere transporterer 112 millioner passagerer i gennemsnit 12 km, bliver lønomkostningen næppe mere end nogle ører pr passagerkilometer, måske 1-2 kroner til togføreren for den gennemsnitlige rejsende.

Er det væsentligt? Alt er væsentligt, hvis man er helt sikker på alternativet er godt nok, men det virker umiddelbart som en langt mindre besparelse ift automatiseringer i mange andre sammenhænge. Der er i lvfølgelig også andre fordele, endda langt væsentligere ting som højere kapacitet, men det må kræve, at systemet er meget driftsikkert, gennemprøvet og fuldt udviklet. Det er svært at se fordelene ved selv et moderat fungerende system, og det er svært at flrestille sig mere end det flere årtier frem.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML
I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.


 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen