Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hjul i Meiningen (1 foto) (Jernbanen i dag)

af UTJ, 16/12 2017, 04:12 (2323 dage siden)
redigeret af UTJ, 16/12 2017, 04:39

Jeg synes at vi skal se lidt på hjul. En slags spild et museum kun kan tillade sig, hvis bevillingerne er for store. Man kan også vende det om. Hvis et museum hver gang der kommer ny ledelse vender kursen 180 grader (eller måske blot 90 grader), ja så er der efter blot få skift ikke mere museum tilbage. Restaureringsprojekter tager ofte mere end én "museumsledelses tid" at gennemføre og derfor kommer der jo nok ikke mere nogle afsluttede projekter, medmindre man vil overtage forgængerens projekter (og praksis). Så bliver det mere en slags "legeplads" for eksperimenteren og vi ser jo at et påbegyndt projekt kan føre til at efterfølgerne blot skrotter museumsgenstanden, anerkendt eller ej. I dette tilfælde var dette projekt nok blevet færdigt i, ja, 2016 eller 2017, hvis ikke afbrudt og lukket ned.

Man kan også se det på en anden måde. Disse hjul kender man, men der er ingen garanti for at andre lokhjul ikke har skavanker, de er nemlig bare ikke efterset på samme måde - men så kan de lok også bare kasseres.

Her er hjulene efter de gamle hjulringe var taget af og inden de nyfremstillede var påsat.

[image] Hjulsæt til R 946, Meiningen (foto: arkiv UTJ)

At svejse i hjulstjerner var i øvrigt en helt almindelig øvelse hos DSB. Det er gjort før, også i DSB's egne værksteder i nyere tid. Og om galt skal være er der i nyere tid fremstillet nye i UK.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail

Jernbanebøger

Der kommer flere tog

Der kommer flere tog. Pris 270 kr.

Læs mere
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak