Jbm - hvor stor viden har man om om jernbaneforhold? (Generelt)
Det er jo det som er meningen: at der skal stå en stud/cand mag. i historie ved siden af rest-genstanden og formidle. Det er historien, altså den som pågældende formidler strikker sammen, som er i centrum - ikke noget med at gå på opdagelse uledsaget, altså lige bortset fra krydsfinerlegepladsen. Sådan er museer blevet - den orale overlevering, mens genstandene som var museernes oprindelige udgangspunkt er trængt i baggrunden og blot er et tapet og en del af udsmykningen i et ofte arkitektdesignet rum.
.
Nu har fokus de sidste par måneder kun været på rullende materiel - især R946.
Men er jeg er noget i tvivl om, hvor stor interessen og viden er om øvrige "jernbanerekvisitter" blandt museumsfolkene på Jernbanemuseet. Er der nogen der ved noget om f eks sikringsanlæg og det almindelige liv på (og drift af) en jernbanestation? Det er efter min mening noget svært at formidle viden og historie, hvis man ikke ved det fjerneste .......
For år tilbage forsvandt svingbukken fra Frederikssund, altså det sikringsanlæg der havde stået på perronen fra samlingen. Sidst det blev set lå det som en bunke gammelt jern i et afsides hjørne på museets areal.
Et billede af svingbukken i Frederikssund kan ses på www.tog-billeder.dk
http://www.tog-billeder.dk/fotos/danmark/dsb/diverse/armsignaler/2039_signalanlaeg_Frs-...
--
Svend