Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

På rejse med Snälltåget's "nye" vogne. (Generelt)

af caprani ⌂, København, 6/1 2018, 18:34 (2296 dage siden) @ jmp

Jeg kender ikke specifikt de svenske forhold; men det er normalt, at der er kurver, hvor tog med krængeteknik må køre hurtigere end konventionelle tog.

Jeg tror også at det på daværende tidspunkt var noget med, at de anvendte Siemens Taurus lokomotiver, ihvertfald i Sverige, var godkendt til en ret meget lavere hastighed, end de af fabrikken (og på vognkassesiderne) opreklamerede 243 km/t (vistnok 160). Jeg husker det ikke konkret.

Der er ret mange kurver på turen til Stockholm, som jeg har kørt mange gange som passager. Derudover er en given kurvehastighed i høj grad noget med passagerkomfort, og har ikke så meget med sikkerheden at gøre. Maskinenheden på X-2000 krænger eksempelvis ikke, modsat styrevognen og resten af stammen. Det er der overhovedet ingen problemer med, endskønt det ikke ville overraske mig, om de stedlige førere mestendels har udviklet en forkærlighed for at køre fra styrevognen (der er heller ingen støjende køleblæser at høre på ;-) )

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak