DB Cargo to equip 1200 locomotives with ETCS (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, torsdag 11. januar, 2018, 09:23 (100 dage siden) @ Morten

Navnlig side 54 er interessant:

The Action concerns the retrofit of 48 type DE6400 locomotives with ERTMS Level 2 Baseline 3.4.0. They are operated on international freight services along the Rhine-Alpine, North Sea-Baltic and North Sea-Mediterranean Core Network Corridors. The Action is part of a global project which aims at the retrofit of 1,200 Deutsche Bahn Cargo freight locomotives with latest ERTMS version by 2026.

For god ordens skyld hører Danmark under "Scandinavian - Mediterranean" korridoren (Scan-Med), så det skal måske præciseres, at der ikke er bevilget penge til at DE 6400 udrustes til kørsel i Danmark. Baseline 3.4.0 vil iøvrigt ikke være "nok" til at køre i Danmark. Der skal enten en "patch" på med bl.a. overkørselsfunktionaliteter eller Baseline 3.6.0, der stadig er ikke er klar til godkendelser på rullende materiel.

DB Cargos ansøgning til dansk ETCS udrustning af EG og BR 185 blev ikke godkendt. Velsagtens fordi EU venter på en mere "valid" tidsplan for den danske ETCS udrulning (det er ikke akut med ETCS for godsoperatørerne på transitkorridoren) og så skal projektet med EU- støttekroner til ombygning af een DB Cargo BR 185 med ETCS til kørsel i Sverige - Danmark - Tyskland, nok også lidt længere hen, inden der åbnes op for eventuelle støttekroner til tog til Danmark.

Bemærk iøvrigt at hvor seneste TRAXX lokomotiver på godskorridoren er leveret til kørsel Sverige - Danmark - Tyskland - Østrig, så gør omkostningerne til ETCS - der ikke bare findes i nationale varianter, men også i flere varianter i hvert land afhængig af leverandøren af "way side" udstyret - det for dyrt, at få Østrig med, så fremover vil godslokomotiver kun kunne køre Sverige - Danmark - Tyskland.

Der er lidt for lange udsigter til, at ETCS bliver det fælles system, som der var behov for, da man besluttede det - og der er således fortsat 150 forskellige landekonfigurationer mulige i europæisk sammenhæng...


/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Hectorrail
Svenska-lok
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen