Avatar

Lokomotivfører højre/venstre (Generelt)

af Erik H @, Frederikssund, fredag 12. januar, 2018, 18:50 (5 dage siden) @ 89bjarke

Når der var tale om damplokomotiver hvad der jo altid var i jernbanens barndom og langt op i det 20. århundrede, der ville lokomotivføreren jo ikke være i stand til at se signalerne hvis han stod i venstre side, idet kedlen jo ville være i vejen for udsynet.
DSB E maskiner E 964 til E 974 var jo netop "venstrestyrede" da man jo kørte, og på jernbanerne i Sverige stadig kører i venstre spor.
De omtalte maskiner blev ombygget til kørsel i Danmark, men E 964 er kommet tilbage til Sverige hvor den blev tilbageført til venstrekørsel. I Sverige havde maskinerne litra F (DSB E 964 = SJ F1200)
Når det drejer sig om diesel- og ellokomotiver betyder det jo ikke det store da lokomotivføreren sidder helt fremme, og sagtens kan se signalerne.

DSB litra E

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar
Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.
 Læs artiklen 
Sidespor ved Næstved
Sidespor ved Næstved
Et par indlæg på Jernbanen.dk´s opslagstavle vedrørende det militære sidespor nord for Næstved station samt sidesporet til Mogenstrup Grusgrav, er samlet og viderebearbejdet af Lars Christensen til denne artikel med bl.a. et stort kort.


 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen