Avatar

Lokomotivfører højre/venstre (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 12. januar, 2018, 21:07 (187 dage siden) @ 89bjarke

Kan i hjælpe med et spørgsmål vedrørende hvorfor man som lokomotivfører typisk har haft føreplads i højre side af lokomotivet i Danmark?


Efter hukommelsen: København-Roskilde 1847 var med to spor København-Valby og et spor Valby-Roskilde. København-Valby kørtes vist nok ikke som dobbeltspor(?) Jeg ved ikke, i hvilken side lokomotivføreren stod.

I Jylland/Fyn 1862 og frem (stadig efter hukommelsen): Det var foreskrevet, at man på dobbeltspor skulle køre på venstre spor. Bestemmelsen blev, som jeg erindrer det, fjernet, inden første dobbeltspor blev etableret. Men om det betød, at signalerne stod til venstre for sporet og dermed en indikation for, at lokomotivførerem stod i venstre side, ved jeg ikke. Men "nummermændene" (positivt ment), må vel vide, om lokomotivføreren stod i venstre eller højre side?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1950

DSB plakat 1950
DSB plakat 1950 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Amagerbanen
Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne
En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.
 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen