Lokomotivfører højre/venstre - Menneskedyret (Generelt)

af Steff @, lørdag 13. januar, 2018, 11:57 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er nemlig helt og aldeles korrekt Morten. Og det gælder STADIG.

"Sættet" (de to mand i førerhuset) havde PLIGT til og SKULLE advisere hinanden når der sås et signal og "modtageren" kvitterede; "ret igennem", "to grønne" (med hånden to fingre som et "v") eller hvad der nu meldtes. DERFOR skulle/skal man havde bestået en signalteknisk test (nu om dage en "SR").
Hvis der var flere i førerhuset (aspirant, kørelære, instruktør etc.), havde/har alle pligt til at deltage i det signaltekniske. Det er jo bl.a. derfor at der fandtes en "Førerrumstilladelse" for IKKE uddannede lokomotivfolk.
Det viste eksempel i denne pragtfulde film (det hele) viser jo også en anden typisk ting for at kunne køre på en strækning, nemlig STRÆKNINGSKENDSKAB. Man bliver ikke bare sendt ud og køre FØR END man har erhvervet sig og fået godkendt "Stræknigskendskab". Hvis ikke skal man have en "Lods" med, altså en med godkendt strækningskendskab.
Og netop dette strækningskendskab vises jo i filmen ved at Lkf. advisere Lfb om at der nu kommer et signal og at han skal melde hvad det viser.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: "To grønne er IKKE "To grønne fra kassen" men "Signal Nr. 3c KØR IGENNEM, To grønne faste lys lodret over hinanden". I daglig tale også refereret til som grøn over grøn/ret igennem.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen