Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Redegørelse fra Jernbanemuseet - bl.a om R946 (Generelt)

af Peter Christensen, 25/1 2018, 09:26 (2276 dage siden) @ UTJ

Slid, godkendelse af damplok med 120 km/t er heller ikke beskrevet nærmere, men strøtanken benyttes som argument i kombination med alle de for 946 særligt udpenslede dårligdomme.

Den med godkendelse til 120 km/t skal nok blive sjov.
Vel har R-maskiner vaeret brugt som lyntogserstatning, men altsaa; en R med 3 vogne har en ret god acceleration og kan nok holde en hoej fart uden stoerre problemer. Dermed kan en lyntogsplan nemt holdes.
Lyntogenes planer var lagt efter ca. 90-100 km/t og de 120 km/t var kun i tilfaelde af forsinkelser.
Sammenholdes dette med at lyntog og Mo havde/har en meget langsom acceleration op til 120 km/t, saa har DSB naeppe rodet med at oege hastigheden paa R.
Ses paa traekkraftkurven for lyntog og Mo, saa er det en paen hyperbel indtil ca. 85 km/t, saa kommer et knaek.
Det betyder - paa almindelig dansk - at toget accelerer godt indtil ca. 85 km/t og saa gaar det meget langsomt med at oege hastigheden.
Hvad lokomotivfoererne paa damplokomotiverne gjorde er en ganske anden sag....ATC var mange aar vaek.
Historier om P med "en del" mere fart end det tilladte kender jeg ogsaa - men det faar du naeppe godkendt en maskine til 140 km/t paa idag; der SKAL anderledes handfaste sager til.
Summen af det hele:
En R med 3 vogne boer kunne holde en lyntogsplan uden at gaa over 100 km/t og da slet ikke 120 km/t.
Maaske hentes tid ikke, men den tabes heller ikke.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Banernes Biler

Banernes Biler. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak