Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ERTMS fra uge 42 i Vendsyssel (Generelt)

af esni, Frederikssund, 14/2 2018, 21:33 (2262 dage siden) @ steenth

Kender du leveringstiden hvis rammeaftalen benyttes?

Nej. Det meste af arbejde er design af installationen og godkendelser.

Og hvad betyder ”SMS 3..4.0 med enkelte tilføjelser”? Hvilke tilføjelser er der tale om


Det er tilføjelser, som er med 3.6.0, som leverandørerne er gang med at kode. De tilføjelser, som er nævnt, er ETCS over GPRS og bedre håndtering af krypteringsnøgler. Det kan være andre 3.6.0 funktioner, som de tager med nu.

Betyder det f.eks. at en version 3.4.0 fra andre end Banedanmarks leverandør, at kun Banedanmarks version kan godkendes? Jeg antog at indførsel af ETCS også handler om harmonisering.


Andre leverandører udstyr kan også godkendes. Specifikationer er åbne for andre. Baseline 3 har ryddet op i tilføjelser, men BDK vil gerne igang med de nye funktioner, da det løser nogle problemer med kapacitet og ville ikke vente på at harmonisering var på plads. Det er funktioner, som andre lande, vil i gang med at bruge på sigt.

Så vidt jeg husker, så har bl.a. du fortalt at i fx Tyskland er de i gang med version 3.4.0. Hvis en operatør installerer ”SMS 3..4.0 med enkelte tilføjelser” eller 3.6.0 i en enhed, kan denne så umiddelbart bruges i Tyskland?
Så vidt jeg husker er en del af de i Tyskland hjemmehørende Class 66 udrustet med en ældre version af ETCS level 2. Jeg er klar over at forskellen er 'ikke-triviel' og at den nyere variant fylder noget mere. Er det så meget mere, at en opgradering ikke er sandsynlig?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak