Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ERTMS fra uge 42 i Vendsyssel (Generelt)

af Gæst1, 15/2 2018, 11:32 (2234 dage siden) @ Svend

Den danske onboard version er pt Bl 3.3.0+, hvilket er en unik europæisk version, som ingen andre har.

For at køre i Vendsyssel, skal du derfor enten have denne unikke version eller Bl 3.4.0 med "DK patch", som der vist heller ikke er nogen der har. Eller vente på at nogen får færdigudviklet og godkendt BL 3.6.0 - og efterfølgende også denne version med STM.

Opgradering af Bl 2.3.0.d til den danske variant kræver ny hardware, og det sker næppe, før 3.6.0 er færdig til brug og kommer ned i pris.

Der er ikke lokomotiver til godsoperatørerne for kørsel i Vendsyssel de kommende år, så Skagen Havn får forventeligt samme status som terminalen i Hirtshals, og om kort tid ryger Køge også.

Når vi er kommet hen i slutningen af 2019, vil der nok være mulighed for at bestille Bl 3.6.0 til obskure priser, og mon ikke vi når hen omkring 2022, hvor godsoperatørerne er tvunget til at installere ETCS, hvis de vil køre i Danmark i det hele taget, før der kommer lokomotiver, der kan køre i Vendsyssel, så må man håbe, at Banedanmark i mellemtiden ikke har fjernet omløbet i Frederikshavn...

Hvordan målevognskørsler osv så skal foregå, må Banedanmark forhåbentlig have en plan for, men medmindre planen er at lade Limfjordsbroen påsejle, har jeg svært ved at se, hvordan BDK skal få det løst til uge 42.

Det er rigtigt at godsoperatørerne "bare" kan bestille hos BDK og kan få "op til" 50% dækket. Imidlertid er vilkårene for "bare" at bestille hos BDK ikke forenelige med kommercielt drevne virksomheder, og puljen til "op til 50%" dækker formentlig dårligt nok 25% af omkostningerne for at ombygge BR 185 eller EG, og de tjener nok flere penge ind, end MZ, MY, MX....

Så ganske som forventet og påtalt af godsoperatørerne i årevis: Signalprogrammet er stille og roligt ved at kvæle jernbanegodset...og det ved man jo godt, men man forstår formentlig ikke, hvordan man skal komme ud af det...(ikke at jeg gør det, men der er næppe blandt de mange ansatte i Signalprogrammet ansat folk, der har erfaring med driftsøkonomi hos kommercielle operatører)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak