Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ERTMS fra uge 42 i Vendsyssel (Generelt)

af Svend, 15/2 2018, 18:19 (2259 dage siden) @ Gæst1

Selvfølgelig kan der køre godstog. Det kræver bare at der indbygges (eller findes) ERTMS i de lokomotiver, der skal anvendes. Og det er rigtigt, at alle har vidst det - også de der kører godstog og de, der anlægger nye kombiterminaler.


Dit valg af ordet "bare" demonstrerer faktisk selve problemet, omend jeg er sikker på, at det er meningen med dit indlæg.

Godsoperatøren skal "bare" investere ti mio kroner (hvor"bare" 2-3 måske endda 5 mio måske kommer tilbage i statsstøtte) for at kunne fortsætte med at køre den trafik han har nu, til den pris han tager for det nu (for lastbilerne bliver jo ikke "bare" dyrere). så kan man jo spekulere på, om han kan finde en bank, der "bare" vil låne ham pengene, fordi han tjener styrtende i forvejen - det kan "bare" ikke lige ses i hans regnskaber, at han har råd.

Alternativ kan han "bare" finde et lokomotiv der har ETCS allerede, men da Danmark er de første med en unik Baseline, så er der "bare" ingen lokomotiver at få.
Han kan selvfølgelig også "bare" købe et nyt lokomotiv med ETCS istedet. Det koster "bare" 20 mio kroner, og det er ikke "bare" sådan lige, at få forrentet i Danmark, når der "bare" ikke er åbne sidespor nok, eller "bare" mulighed for at køre hele året uden lange arbejder, hvor Banedanmark "bare" lukker hele strækninger i dagevis.

Det er "bare" ikke godt nok.
- og det er rigtigt, at alle har vidst det. Spørgsmålet er "bare", om der er nogen, der gør noget ved det.

.
Du har ret.... det er "bare" økonomien der sat en bremse for, at jernbanegodsvirksomhederne ikke er kommet længere end de er. Måske har man heller ikke fra dansk side haft den fornødne interesse for at sikre, at der stadig skulle og kunne køre godstog i Danmark (mere eller mindre udenlandsk ejet og drevet). Det må vi spørge politikerne og ministeriet om. Det ser ud til, at de griber det anderledes an i Sverige.

En del af forklaringen kan muligvis også ligge her:
https://ing.dk/artikel/samarbejdet-signalprogrammet-slar-revner-196340

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MH389Indsend billeder
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak