Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ERTMS fra uge 42 i Vendsyssel (Generelt)

af steenth, 18/2 2018, 10:50 (2230 dage siden) @ bastholm

Når Signalprogrammet engang er færdigt, og opgraderes til version 3.6.0


Jeg er overbevist om at det aldrig bliver opgraderet til 3.6.0. På et eller andet tidspunkt kommer der en med et besparingsforslag: ikke at opgradere fra den specielle danske version til 3.6.0. Businesscasen for opgraderingen er nemlig ikke god...

Og således vil vi forblive med et specielt dansk system som ikke er kompatibelt med resten...


Jeg bliver lige nød til at uddybe hvad jeg mener.

Jeg er overbevist om at Banedanmark kan få systemerne til at virke. Der vil komme problemer og forsinkelser lige som i et hvert andet projekt af den størrelse, men lad ingeniørene arbejde i fred, så skal de nok få det til at virke tilsidst.

Jeg håber meget at det får lov at gøre arbejdet færdigt så vi kan få en ren implementering af 3.6.0 som er kompatibel med andre lande.

Der er flere øje på at man arbejder med versioner som kompatibel med specifikationerne.

Man arbejder ikke på landeniveau. Med 2.3.0d har man fx Holland at højhastighedsbanen imellem Amsterdam og den belgiske grænse og Betuweroute har forskellige tilføjelser. Så et tog til en eneste strækning kan ikke kører på den anden og omvendt. Sverige har nogle af de samme udfordringer, da man har 2 leverandører som hver deres tilføjelser. Det har man ryddet op med baseline 3 versionerne, hvor det tjekkes på tværs af leverandører at specifikationerne er overholdt. De specielle tilføjelser til det danske projektet skal arbejdes ud igen, når 3.6.0 er klar. Og det er en aftale om at det skal ske.

Dem jeg ikke stoler på er vores politikkere. Jeg frygter at der kommer en politiker der vil høste besparelser ved lige at spare de sidste opdateringer væk. Den slags har vi jo set før.

Politikerne har fået at vide hvad det bør gøres på langt sigt med vedligeholde af system. Det skal opdateres og opgraderes løbende for at det ikke forsumper. Det vil give en politisk ballade, hvis det giver mærkbare problemer.

Reelt er det embedsmænd i transport- og finansministeriet som arbejder nede på konto niveau. Og de ved godt at hvis man spare på kort sigt, så får det nogle omkostninger på langt sigt...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak