Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ERTMS fra uge 42 i Vendsyssel (Generelt)

af steenth, 18/2 2018, 13:07 (2258 dage siden) @ Gæst1

Som det er nævnt mange gange er Signalprogrammet et IT projekt og ERMTS er et IT system. IT systemer skal vedligeholdes - ikke med smørekande og skruetrækker, men med programopdateringer idet der trods mange tests og dokumentation er fejl i programmerne. Det kan også være udskiftning af elektronikenheder der medfører behov for opgraderinger. Det er helt normalt i levetiden for et IT system og vil også være det for ERMTS.


Jeps, tror heller ikke, at man er tvivl om dette. Men når kontrakten siger ERTMS Bl 3 (3.3.0.+) er det nok naivt at forestille sig, at man får en "gratis" opgradering til 3.6.0 - og at man iøvrigt konsekvent får opgraderet til efterfølgende versioner, der vil komme, efterhånden som de "store lande" rykker på ERTMS.

Man vidste ikke på udbudstidspunketet, at der ville komme en 3.4.0 og man udbyd efter billigste leverandør. Så kommer der næppe gratis forbedringer til baselines, der ikke er angivet i kontrakterne....

Det er direkte forkert hvad du skriver. Allerede ved projektet start viste man at der løbende kom nye versioner af ERTMS. Man har i projektet valgt en version med de nødvendige ekstra funktioner at arbejde ud fra for at fryse specifikationer på et bestemt punkt for at kunne udvikle og teste på et fast grundlag og senere opgradere til en nyere version. Det er inde for kontrakten.

Der er nogle funktionskrav som BDK har siden starten og det svært at sige det skal en bestemt version, når de ikke ved det som de vil have med kommer med.

Og rette et stor misforståelse - et udbud kan vægte et antal krav - hvor pris er af dem. Det skal ikke være det billigste tilbud, men det bedste tilbud... og når det er et IT-projektet spillere andre krav også et stor rolle. Og leverandørerne har mulighed for at komme med andre løsninger end udbuddet foreslå, hvis det løser opgaven bedre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak