Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

vedr flytning VNTJ 9 ( måske bytning ) (Generelt)

af Andersen, 25/2 2018, 08:03 (2245 dage siden) @ LHJ

Jeg har spørgsmål vedr flytning eller bytning af VNTJ 9 ved Djurslands Jernbanemuseet

Nå Danmarks Jernbanemuseum kommer til at hente denne privatbane lokomotiv VNTJ 9 til Odense, mener jeg, at jeg har læst et sted ( kan ikke huske hvor ) at der skal komme denne damptoget DSB J 1 til Ryomgaard i stedet for?

Kom jeg til at tænke på, er det overhovet plads til J 1 at være i remisen?
VNTJ 9 er ca. 9 meter og J 1 er ca. 12 meter - så, bliver det ikke lidt småt af plads både ved fronten og bagende
til at være i remisen?
Havde det ikke været en fordel at J 1 skulle til Odense i stedet for?

Men kender man ca. dato, hvornår de skal flyttet / byttes?

Når J nr. 1 ikke skal til Odense, skyldes det helt enkelt, at DJM ikke ønsker at have J nr. 1. At man så kan undre sig over denne beslutning, der absolut ikke kan siges at bunde i hverken "videnskab" eller et blot behersket kendskab til DSBs materielhistorie og -udvikling, er en anden sag, som ikke har noget med det aktuelle spørgsmål at gøre.

Men der er heldigvis i en god og positiv ånd indgået en fornuftig og fremsynet aftale mellem museet og DJK, således at J nr. bevares hos DJK, og VNTJ 9, der er et typisk 1C-koblet privatbanetenderlokomotiv, som DJK har flere af i samlingen, men som i relation til bevarelse som museumsgenstand udmærker sig ved at fremstår stort set, som da det blev taget ud af ordinær drift ved VNJ, kommer til DJM.

Altså en win-win-situation.

/LH

Er én af grundene til at DJM ikke ønsker J nr. 1 længere, at den mangler nogle enkelte dele? bl.a. nogle drivstænger.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak