Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Delvis 1. klasse i Tyskland? (Jernbanen i dag)

af andersj, Aalborg, 16/3 2018, 18:33 (2205 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Onsdag den 23. maj skal jeg rejse fra det kolde Jylland til Berlin som følger. Jeg har ved søgningen forlangt 16 minutters skiftetid i Aarhus og 3 minutter i Flensburg for at få et rejseforslag med de ønskede tog.

  • L 51026 Hobro 07:51 - Aarhus 08:59
  • IC 383 Aarhus 09:26 - Flensburg 12:07
  • RE 21071 Flensburg 12:15 - Hamburg 14:15
  • ICE 1515 Hamburg 14:36 - Berlin 16:19

Billetten kan fås som Sparangebote for 40 euro på 2. klasse eller 100 euro for 1. klasse. Søger man rejsen med start i Flensburg, er priserne derimod 30 hhv. 40 euro - altså kun 10 euro ekstra for 1. klasse. Søger man omvendt rejsen med slut i Flensburg er priserne 30 hhv. 50 euro.

Jeg har svært ved at gennemskue logikken bag alt dette, og allerhelst vil jeg gerne nøjes med at betale for 1. klasse fra og med Flensburg. Er der nogen måde hvor jeg så at sige kan købe den samlede billet til anden klasse for 40 euro og så betale 10 euro for at kunne rejse på første klasse Flensburg-Hamburg-Berlin?

Og på falderebet lige to yderligere spørgsmål:

  • Kan der være en fidus i at købe billetten gennem DSB?
  • Kan jeg på nogen måde opnå ungdomsrabat? Jeg har et gyldigt Ungdomskort, men DSB Ung Kort findes som bekendt ikke længere.

På forhånd tak for enhver form for hjælp!

Det korte svar til alle spørgsmål: Nej.

Grunden til prisforskellen er at Flensburg-Berlin er et rent Deutsche Bahn produkt (Sparpreis) mens Hobro-Berlin er et produkt i samarbejde med DSB (Sparpreis Europa Dänemark). Desuden er antallet af 1. klasse pladser meget begrænset i DSB tog og der er mere inkluderet i prisen hos DSB. Hos Deutsche Bahn får man bare et lidt finere sæde og en tysk avis til låns.

Du kan godt købe billetten hos DSB, men det er samme priser, typisk til en dårligere kurs og du kan ikke vælge skiftetid ved udlandsrejser. Jeg vil anbefale at købe den hos Deutsche Bahn.

Der er ingen billetter der er billigere end Sparpreis, så selvom man kan/har kunnet få en rabat på vist 25% med Ungkort på normalprisen, så var prisen stadig langt højere end Sparpreis.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak