Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er Vectron overmotoriseret? (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 18/3 2018, 22:32 (2230 dage siden) @ LasseG

Køretidsforskellen mellem en TRAXX med 5,6 MW og en Vectron med 6,4 MW med seks dobbeltdækkere på krogen mellem København og Kalundborg er tidligere af Trafikstyrelsen udregnet til et par sekunder i "rå køretid". Reelt knækker accelerationskurven for 5,6 MW hurtigere end 6,4 MW fra omkring 100 km/t med seks DD vogne. skal du have otte DD vogne på krogen, skal nu bruge 6,0 MW at holde sammenlignelige køreplaner med 6,4 MW. Skal du til gengæld trække tog op til 200 km/t er det mere normalt med 6,4 MW, omend 6,0 MW også vil kunne bruges til IC/EC trafik.

Bombardier har solgt TRAXX til 160 km/t med både 6,0 og 6,4 MW (og for BR146 også 5,6 MW) da der skal skubbes op til ti DD vogne (traktionen er reduceret når der køres med styrevogn forrest, normalt til 270 kN.

I forhold til godstog på Storebælt giver simuleringer (ikke test) sammenlignelige resultater for Vectron med 6,4 MW og TRAXX AC3 (ikke 185) 6,0 MW med 1900 tons,

Tyske Ruhrtal bahn og Lokomotion har lavet en række rapporter hvor forskellig ydelse sammenlignes, men jeg ved ikke, om de er offentligt tilgængelige,

I forhold til CoCo lok, så er der mange, der gerne vil bruge en håndfuld af disse, men det er i meget forskellige korridorer, så indtil videre er der ikke for alvor økonomi i at tilbyde dette. Den gennemsnitlige størrelse på et godstog i Europa er omkring 1200 tons, og udviklingen går mod længere tog med lok foran og lok i midten. Stadlers nye CoCo hybrid lok Euro Dual får i første udgave omkring 5,4 MW men vil til gengæld kunne trække mere end Vectron og TRAXX

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

DSB MZ1451

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak