Er Vectron overmotoriseret? - OT: ÖBB indkøbet (Generelt)
Set i det lys er Vectron ikke et dårligt valg. F.eks har ÖBB købt 200 stk Vectron i direkte konkurrence med Traxx.
Dog ikke uden af udbuddet blev ændret markant undervejs - oprindeligt ønskede ÖBB faktisk 6-akslede maskiner både som rent el og som hybrid lok. Men da Bombardier var markant længere fremme med et CoCo lok end Siemens blev kravene ændret til BoBo lok istedet. Senere blev også kravene til togvægt sat ned, for at tilgodese konkurrencen (evalueringsmodellen fokuserede stærkt på energiforbrug, og her er TRAXX markant billigere end Vectron) - endelig reducerede man kravene til togstørrelser i "Last Mile" tilstand, så Siemens også kunne være med (Vectron udenfor Finland har een dieselmotor, mens TRAXX har dieselmotor og batteri)
Alt ialt endte prisforskellen mellem Siemens og Bombardier på at være forsvindende lille (begge bød historisk lavt). Forskellen var så lille, at en væsentlig del af merprisen for TRAXX var, at der er længere fra Kassel til Østrig, end der er fra München, og dermed var transportomkostningerne højere.
Så man kan godt sikre konkurrence ved at ændre på udbuddet undervejs - omend det slet ikke behøver være så massive ændringer som her.
/Lasse