Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er Vectron overmotoriseret? - OT: ÖBB indkøbet (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 20/3 2018, 12:33 (2226 dage siden) @ Stig Bang-Mortensen

Set i det lys er Vectron ikke et dårligt valg. F.eks har ÖBB købt 200 stk Vectron i direkte konkurrence med Traxx.

Dog ikke uden af udbuddet blev ændret markant undervejs - oprindeligt ønskede ÖBB faktisk 6-akslede maskiner både som rent el og som hybrid lok. Men da Bombardier var markant længere fremme med et CoCo lok end Siemens blev kravene ændret til BoBo lok istedet. Senere blev også kravene til togvægt sat ned, for at tilgodese konkurrencen (evalueringsmodellen fokuserede stærkt på energiforbrug, og her er TRAXX markant billigere end Vectron) - endelig reducerede man kravene til togstørrelser i "Last Mile" tilstand, så Siemens også kunne være med (Vectron udenfor Finland har een dieselmotor, mens TRAXX har dieselmotor og batteri)

Alt ialt endte prisforskellen mellem Siemens og Bombardier på at være forsvindende lille (begge bød historisk lavt). Forskellen var så lille, at en væsentlig del af merprisen for TRAXX var, at der er længere fra Kassel til Østrig, end der er fra München, og dermed var transportomkostningerne højere.

Så man kan godt sikre konkurrence ved at ændre på udbuddet undervejs - omend det slet ikke behøver være så massive ændringer som her.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere
DSB MK602

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak