Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er Vectron overmotoriseret? (Generelt)

af Scharfenberg, 21/3 2018, 14:05 (2222 dage siden) @ Jens Hansen

Noget er der jo galt, når selv DSB erkender det - jf. notat fra Rigsrevisionen marts 2018;

DSB’s tiltag for at forbedre leverancen af tog til drift og øge værkstedskapaciteten
21.
Statsrevisorerne bemærkede, at DSB’s leverance af tog fra værksted til drift havde været mangelfuld, og at værkstedskapaciteten havde været utilstrækkelig.

22. Det fremgik af beretningen, at den største årsag til forsinkelser, som DSB var ansvarlig for, var hovedområdet Vedligehold, der omfattede forsinkelser forårsaget af fejl på tog eller lokomotiver. Det fremgik også af beretningen, at DSB på baggrund af en analyse havde igangsat en række tiltag for at løfte kvaliteten i materiellet og sikre en bedre styring og ledelse af leverancen af tog til drift. DSB havde bl.a. besluttet at ansætte op mod 200 nye medarbejdere fordelt på alle DSB’s værksteder for at imødekomme det ekstraordinære behov for øget fejlrensning på togene. Arbejdet med at rekruttere nye medarbejdere blev påbegyndt i 2016 og fortsatte i hele 2017.

23. Transportministeren oplyser, at DSB’s aldrende materiel udgør en helt afgørende begrænsning i mulighederne for at opnå en forbedret punktlighed i fremtiden. Ministeren oplyser videre, at der er igangsat flere tiltag, der skal afhjælpe de nuværende udfordringer, der
er særligt forbundet med IC4 og brugen af gammelt dieselmateriel. Bl.a. forventes indkøbet af ellokomotiver at medføre en markant forbedret driftsstabilitet i forhold til det nuværende materiel. Ministeren oplyser også, at indkøbet af Fremtidens Tog på længere sigt vil give
forudsætninger for et effektivt og fokuseret vedligehold med en forventet forbedret driftsstabilitet til følge.

24. Rigsrevisionen finder det positivt, at Transportministeren har taget tiltag, der skal bidrage til en højere driftsstabilitet i fremtiden. Rigsrevisionen vil fortsat følge DSB’s arbejde med at ansætte op mod 200 medarbejdere på DSB’s værksteder.

Denne rapport bunder i den lave rettidighed i 2016 og er derfor ikke et øjebliksbillede af DSB anno 2018 eller 2022. Følgende kan fremhæves:

* Transportministeren oplyser, at DSB’s aldrende materiel udgør en helt afgørende begrænsning i mulighederne for at opnå en forbedret punktlighed i fremtiden

* Ministeren oplyser videre, at der er igangsat flere tiltag, der skal afhjælpe de nuværende udfordringer, der er særligt forbundet med IC4 og brugen af gammelt dieselmateriel

* Bl.a. forventes indkøbet af ellokomotiver at medføre en markant forbedret driftsstabilitet i forhold til det nuværende materiel

* Ministeren oplyser også, at indkøbet af Fremtidens Tog på længere sigt vil give forudsætninger for et effektivt og fokuseret vedligehold med en forventet forbedret driftsstabilitet til følge

----

Hovedpointerne må være, at:

* Rettidigheden i 2016 var utilfredsstillende, og for DSB's vedkommende skyldtes det primært udfordringer på værkstederne, hvilket der nu er taget hånd om, jf. den forbedrede punktlighed i 2017

* Ved at gå fra ca. 10 til ca. 3-4 litra forventes billigere, bedre og mere effektivt værkstedsvedligehold, efterhånden som Vectron indfases i start-20'erne og nye eltogsæt fra midt-20'erne


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak