Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forslag til ny bane Roskilde - Hillerød (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 25/3 2018, 23:40 (2223 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Gambler politikerne ikke? Femern er da noget af det vildeste gambleri. Ja man måler og analyserer og ændrer på analyserne, indtil man får det ønskede resultat. Og så gambler man endda milliarder på at ignorere udenlandske godkendelsesprocedurer.

Har de råd til at købe biler i Nordsjælland? Øh Ja, hvem har ikke det. Det er bare ikke løsningen men problemet. At der blev nedlagt baner i hobetal for 50 år siden af helt andre årsager er mi,de st talt irrelevant i dag. Flere af dem vil givetvis blive genåbnet i fremtiden.

Det helt store kolossale samfundstab stammer fra al den elendige byudvikling der skete på den tid væk fra jernbanen. I Aarhus nedlagde man Brabrand station og udviklede et isoleret byområde på marker nogle kilometer væk. I dag en tragisk kæmpe ghetto, som kommunen må bruge formuer på at omdanne.

Hvis man kun ser på snævre tvivlsomme beregninger, graver man sig bare dybere ned i et hul, da de beregninger ikke bare er rent gætværk, men samtidig ikke er mere værd end det input, der ligger bag, hvad der ofte er en videreførelse af tidligere fejltagelser. Er der trængsel på motorvejen? Udvid den for et par milliarder. Det vil skabe plads. Beregninger viser det man betale sig. Når så den nye plads avler mere trafik, der så i stedet går i stå, når der køres af motorvejen, ja det indgik så ikke i beregningerne.

Der er flere vilde vejprojekter end nogensinde. Havnetunne, limfjordstunnel, hærvejsmotorvej osv. Man kan bruge 50 milliarder på det hele eller 100. Det er sådan set ,ligegyldigt. Fremkommeligheden vil givetvis falde uanset hvad.

Reelt ved politikerne det også. Derfor er der investeret så voldsomt i banen de senere år. Det skal bare realiseres før vælgerne begynder at forstå det for alvor. Møn ikke det starter med ringstedbanen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak