Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forslag til ny bane Roskilde - Hillerød (Trafikpolitik)

af Morten Flindt Larsen, 26/3 2018, 23:39 (2194 dage siden) @ UTJ

Nej, det er ikke "hele Nordsjælland", det er kun et mindretal af nordsjællændere, der overhovedet gider bruge toget. Nordsjælland hører til blandt de mest velstående områder i Danmark, så de har råd til det for dem bedste alternativ; bilen.

Heraf følger at dem der tager toget ikke bor i Nordsjælland. Men hvis der kommer en bane tager de til Nordsjælland. Det var jo ikke så godt.

.
Jeg har ingen tal, men jeg kan sagtens forestille mig at togets andel af det samlede nordsjællandske transportarbejde er højere end landsgennemsnittet. Men derfor er det stadig et mindretal der bruger toget i Nordsjælland for på landsbasis er togets andel også forsvindende lille i forhold til det samlede transportarbejde.

Ja, det kan man jo ikke vide, hvis ens horisont begrænser sig til, hvad kan se fra et togvindue, og man tror, at resten af verden ser ligesådan ud, som det man ser. Pendlertrafikken mellem Nordsjælland og København er betydelig, men nu bor der ret beset også rigtig mange mennesker i hovedstadsregionen, så det er der ikke noget mærkeligt i.

Heller ikke jeg har tal, men jeg har dog ved en hurtig googling fundet denne 7 år gamle opstilling, der sikkert er lettere at overskue end Danmarks statistiks sider. Vi hører jo så ofte, at man skal skifte til kollektiv trafik for "klimaets skyld", men ser man på, hvor stor en trafikmængde, der skal overføres fra biler til kollektiv og anden trafik i hovedstadsregionen, så synes jeg det er ret åbenbart, at dette kræver mindst en firedobling af det kollektive trafikudbud, vi har i dag, med talrige udbygninger af jernbaner, letbaner, buslinjer, metroer etc. Samtidig siger forskerne gang på gang, at nu er det ved at være sidste udkald for at vende den negative udvikling, så derfor har jeg meget svært ved at se, hvordan man skal kunne udvide den danske infrastruktur så kraftigt på nogle få år. Ikke desto mindre prøver man fra visse politiske partiers side at bilde danskerne ind, at de kan bidrage til at vende udviklingen ved at skifte til kollektiv trafik, som enten er overfyldt i forvejen, eller som bare lige skal bygges først, og nogle tror gudhjælpemig også på budskabet.

En firefold udbygning af Danamrks kollektive trafik anser jeg for urealistisk, men hvis bilpendlerne derimod indenfor en kortere årrække "kollektivt" (for at tilgodese venstrefløjsideologerne) skifter fra benzinbiler til elbiler, vil dette - antallet af bilpendlere taget i betragtning - efter min opfattelse medføre en langt mere effektiv miljøforbedring og formentlig også være billigere for den enkelte borger, set i forhold til prisen for de enorme anlægsarbejder. Sidstnævnte kan næppe færdiggøres tids nok til at være virksomme på klimaet, mens bilparken relativt hurtigt kan overføres til vedvarende energi, hvis politikerne ellers vil.

Overgangen til elbiler vil formentlig alligevel komme "af sig selv", og så er det ikke usandsynligt, at man kommer til at stå med en nybygget overkapacitet af kollektiv trafikmidler herunder en jernbane Roskilde - Hillerød, som ikke vil blive brugt, fordi folk kører i elbiler i stedet. I Norge er halvdelen af alle nye biler i dag elektriske, så med de rette incitamenter, kan en omstilling formentlig gennemføres, så folk fortsat kan have glæde af og udnytte bilens fleksibilitet. Det kan bilhaderne så sidde og skumle over. I 2017 solgte alene BMW 100.000 elektriske biler, og andre bilfabrikker herunder kinesernes er også i fuld gang. Allerede i dag kører der en del batteridrevne elbusser i København, så turen kommer givetvis også til linje 600S Roskilde - Hillerød.

Med venlig hilsen
M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak