Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forslag til ny bane Roskilde - Hillerød (Trafikpolitik)

af tgpedersen, 28/3 2018, 16:23 (2192 dage siden) @ UTJ

Jeg er heldigvis ikke moderator, men nej, man behøver absolut ikke en universitetsuddannelse for at deltage i trafikpolitiske diskussioner.

Tak. Jeg er cand. scient. i datalogi og lingvistik. Så er den på plads.


Det er også fint at bringe forslag om dette eller hint til torvs, men for meget af den slags udvander bare dette forum helt.

En enkelt tråd? Er det den midtsjællandsbaneske pyramidefeber der slår til igen?

Når jeg henviser til kalkuler og lignende er det sådan set blot opfordring til at bringe de argumenter til torvs som man nu kan finde frem, men også at man lige gør sig umage for at finde dem frem og forklare.

Du henviste ikke til kalkyler.


Det er mindst lige så lødigt at mene at "jeg synes at man skal bygge en jernbane fra X til Y fordi jeg gerne vil køre i tog fremfor bus",

Men det var der jo ingen der fremførte?

mens der ingen informationsværdi er i at påstå at det har "samfundsmæssig værdi" uden et eller andet ræsonnement, herunder nogle prognoser.

Det er der ingen der har påstået. Jeg sagde at projekter skal vurderes efter [graden af] deres samfundsmæssige værdi (ord indføjet for tydeliggørelse af den oprindelige intention), ikke efter deres driftsøkonomi, og det er noget ganske andet.

Sådanne prognoser kan sådan være ganske simple, fx. i X by bor der så og så mange og i Y by så mange. Mellem byer med tilsvarende indbyggertal med nogenlunde samme afstand er der eksempler på at en jernbane har dette eller hint trafiktal, mens en nuværende buslinje har så og så mange passagerer. Dette er bare et eksempel på en simpel argumentation, for der er mange andre måder at gøre det.

Her er et eksempel hvordan du argumenterede:

Kan du gætte hvorfor 80% foregår med bil?

Fordi at mulighederne for offentlig transport er for dårlige.

Du bliver klogere om nogle år - helt fint hvis du vil bo i Hillerød. Nu har vi også fået afklaret at dit forslag bunder i at du gerne vil køre i tog på strækningen og dermed for at du kan komme til det vil påføre alle andre en stor omkostning i både investering og driftsunderskud.

Ren ad hominem. Du skyder ham ufine motiver i skoene.

Dit eksempel er også fint, det i denne tråd frembragte forslag havde bare ingen af delene til en begyndelse. Det tog en hel del indlægs tid inden det kom frem at det var forslagsstilleren der gerne ville have jernbane fordi han/hun gerne ville have mulighed for at bo og studere i en relation hvor der i dag ikke er jernbaneforbindelse. Hvis det var blevet nævnt, ja, så var diskussionen nok blevet meget kort og der ville da heller ikke have været undren og efterfølgende kritik. Kun måske en undren over om vedkommende virkelig mente at kunne samle opbakning på et sådant grundlag.

Her er hvad 'egonhund' faktisk sagde:

Der kan jeg så sige at det er mig om nogle år og jeg vil absolut IKKE bo på Vesterbro og omegn. Der er for meget støj, forurening osv. Og jeg er bestemt ikke den eneste som synes det. Så hellere bo i Hillerød.

Mao. han henviser til andre i hans bekendtskabskreds som mener det samme. Dit referat af hans indlæg er, lad os kalde det, upræcist.

I det første eksempel er det et forslag helt snævert ud fra egne interesser, mens den anden vinkel er at det "er til glæde for samfundet" - og mht sidstnævnte må man forklare hvilken glæde det er. Og "samfundsglæde" eller "-nytte" kan jo diskuteres og bliver det i en uendelighed her, der og allevegne, for der er bare ikke et entydigt svar.

Og det vil sande til i spidsfindigheder fra en beslutsom modstander. I stedet kan man jo spørge folk.


Men diskussionen bliver her ofte drejet i retning af, at man er modstander af jernbane, hvis man er skeptisk eller kritisk overfor forslag eller kritiserer de beslutninger eller dispositioner som jernbaneforetagender gør i dagens DK. Det er ingenlunde tilfældet, men det er et kort som dem som bare frit vil have jernbaneforslag frem uden at blive modsagt trækker. Så kan man vel også skrive det modsatte. "ferroviafobe mod ferroviafile og omvendt".

Stakkels dig.


Når jeg henviser til uddannelse er det sådan set blot fordi økonomi i sådanne postulerede forslag bliver affejet som irrelevante og det mener jeg bare ikke de er.

Per Degn vil ikke sælge sin latin for 100 rigsdaler?

Det kræver ikke andet end kunne have styr på egen bankkonto og lidt abstrakt tankevirksomhed at overføre dette til et baneforslag. Det kan alle. Men i dette tilfælde oplever vi nogle som bare "ikke vil". Men lad dem dog om det. Problemet er som sagt, at hvis det fortsætter bliver dette forum en udvandet plads, hvor der ingen diskussion foregår. Og dem som vil glædes over jernbanen og fortælle om jernbanen siver væk. Det er noget jeg tror, men synes ikke det bør stå sin prøve.

Er du ikke lidt sart? OP promoverede en petition for bygning af en ny jernbane. Intetsteds har han forlangt at man skal se bort fra økonomiske argumenter.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak