Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forslag til ny bane Roskilde - Hillerød (Trafikpolitik)

af Morten Flindt Larsen, 28/3 2018, 19:23 (2192 dage siden) @ tgpedersen

Men så er det vel også det rigtige sted at bygge ny bane?

.
Nej, for alle de mange togrejsende skal til København - og når ring3-letbanen kommer formentlig til Ballerup og lignende steder. Men der er selvfølgelig en lille klub drømmere der ser tog her, der og allevegne som løsningen på alverdens problemer.

Det er din bevisførelse for at der ikke er behov for en bane Hillerød - Roskilde?

Bevisbyrden ligger altid hos forslagsstilleren. Man har ikke pligt til at bevise en negativ (her at der ikke er behov for noget, en anden foreslår), kun en positiv (at der er behov for det, man foreslår).
Dog benytter totalitære ideologier og deres tilhængere sig ofte af den omvendte indgangsvinkel til at tromle ideer igennem med. Når man kender sandheden, behøves der jo ingen dokumentation.

Med den foreståede linjeføring til Hillerød kører man i en stor bue udenom arbejdspladserne i Hillerød, altså lige bortset fra det nye sygehusbyggeri - og hovedvej 6 er absolut ikke belastet i væsentlig grad.

Men han foreslog jo ingen speciel linjeføring mellem Ølstykke og Hillerød?

Aha, så banen skulle altså ikke tilsluttes de bestående baner i Hillerød, eller hvaf? Skal den det, så er det altså ret svært at få den til at betjene andre arbejdspladser i Hillerød end sygehuset bedre, end vejnettet allerede gør i forvejen. Prøv eventuelt at se på et kort.


Men du kan få et forslag her eller her.

Netop. Fint! I Hillerød betjenes af større arbejdspladser kun sygehuset, fordi banen skal føres ind på den eksisterende station.


Fordi man har relativ høj markedsandel i et geografisk område er det ikke ensbetydende med at alle baneanlæg vil have samme effekt, faktisk ganske modsat.

Hvordan 'ganske modsat'?

Men du kan jo lære om marginale effekter og marginale afkast, hvis du orker. Det er i øvrigt interessant at se hvor hurtigt uddannelsesloftet er slået igennem og hvor ringeagtet viden om simple økonomiske sammenhænge er blevet.

Du postulerer, uden tal eller bevis, at banen vil være urentabel (driftsøkonomisk eller samfundsøkonomisk?) og så sætter du dig på den høje hest?

Ja, når man postulerer uden tal eller bevis, bliver man betragtet som useriøs, for ikke at sige u[slettet af censuren], præcis som f.eks. starteren af nærværende tråd. Du er ved at fatte det. Derfor er det også enhver forslagstillers opgave at underbygge sit forslag med tal og beviser, og det er ingen undskyldning, at man ganske åbenlyst ikke evner dette. Det er derimod IKKE en moddebattørs pligt at modbevise noget som helst negativ med tal og analyser, og da slet ikke hvis forslagsstilleren er for doven, dum eller højrøvet a la hest til selv at bruge tal og beviser i sit postulat.

Men man har dog lov til at være togdrømmer, men husk lige også at tage trafikstyrelsen med i drømmene og når der er ventid på sygehusene skænk det tomme tog eller bus en venlig tanke. I ventetiden kan der drømmes videre..........

Det her nye sygehus, som vil blive betjent af en ny station på S-banen og Frederiksværkbanen, hvor også den foreslåede Roskilde - Hillerød bane vil standse? De tog bliver fulde. Men du kan jo drømme videre om dengang Hillerød var en landlig idyl.

Hovsa, hvor er lige pludselig dine tal og beviser for, at sygehuset kan skabe bedre økonomi i en Roskilde - Hillerød bane, end en fortsat opretholdelse af bus 600S, blevet af? Kan vi ikke få dem fremlagt, når nu dokumentation betyder så meget for dig. Ellers ser det jo bare ud som om, at du tror, at det koster det samme at bygge en 40 km lang, dobbeltsporet jernbane, som at anlægge et trinbræt ved to bestående baner.

Nogle fine kort i øvrigt. Uden tal og detaljerede analyser underbygger de blot ikke det påståede behov for en jernbane til lokaltrafik Roskilde - Hillerød, som alene var det, det konkrete forslag her gik på. Vi savner fortsat dokumentation for, at en sådan bane vil kunne bære sig selv. At knytte forslag om en lokalbane Roskilde - Hillerød til et andet og større forslag som en international transitbane, som ingen ved vil blive gennemført, dokumenterer ikke noget som helst. Hvis den nordlige Øresundsforbindelse bliver til noget, så bliver lokaltrafikken med regionaltog måske også til noget, så det er DEN forbindelse, som det umiddelbart giver mening at kæmpe for, hvis man gerne vil køre i tog Roskilde - Hillerød. Vil man i stedet noget andet, så er det fortsat nødvendigt med tal og analyser, hvis man vil tages alvorligt. At der kan være god samfundsøkonomi i en Øresundsforbindelse til først og fremmest godstrafik, er selvsagt ikke ensbetydende med, at der automatisk også er god samfundsøkonomi i at kun anlægge en del af forbindelsen alene til persontrafik. Tværtimod.

Med venlig hilsen
M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak