Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Foreslag til ny jernbane Roskilde-Hillerød (Trafikpolitik)

af tgpedersen, 29/3 2018, 10:48 (2191 dage siden) @ Peter Christensen

Hmmm..... dét bliver dyrt i ekspropriationsomkostninger - i hvert fald i Roskilde:-D.

Det kan du have ret i. Er der plads endnu ved Trekroner?


Ikke ud fra hvad jeg kan se.
Alternativt, så bliver det med Märklins mindste radius du kommer rundt, så det er næppe realistisk.
Hvordan med sporet fra Roskilde st?

Tosporet, et på hver side af Roskilde Station, under- eller overføring af det ene spor i begge ender af stationen.

Skal der anlægges et separat spor parrallet med de 4 eksisterende eller?

Er der ikke 7 perronspor?

Eller bruges de vanlige 4 spor med en udfletning i niveau? Med mulighed for at spærre al trafik til/fra Ro og dermed mindre kapacitet når noget skal på tværs.

Nej, over-/underføringer, som sagt.

Hvis en niveaufri udfletning ønskes, så kniber det godt nok med pladsen.

Nja, så vidt jeg husker ligger banen på en dæmning øst for Roskilde. Og i forbindelse med S-tog til Roskilde blev det foreslået med en sportunnel sydvest for Roskilde, så det kan åbenbart lykkes når målet er et af DSBs yndlingsprojekter.

Men hvad, det kan jo løses ved at ekspropriation...for andres penge.

Ja, jeg er desværre ikke rig nok til at gøre det selv.

For 20-25 år siden var der ikke meget bebyggelse ved Trekroner; det har ændret sig en del på både nordsiden og sydsiden....

Som jeg bemærkede.

Derudover er topografien mod dig; der er en faens masse bakker de første km. ud mod Risø; det bliver dyrt i gravearbejde.

Trist.

Man kunne jo også vælge den kinesiske løsning med at hæve banen højt over jorden på en meget høj og lang bro. Ikke billigt og mest brugt ved højhastighedsstrækninger.

Det ville være rart at se lidt kinesisk initiativ på jernbanesiden. Den konstante uberettigede selvglæde hos DSB er ved at bllive trættende.

Når jeg så kikker på det her kort, så giver det et godt grin.
- Tilslutning i Roskilde og afgrening næppe mulig som vist (for mange huse og topografi). Det ser meget dyrt ud...

Umuligt eller dyrt? Vælg.

- Vel gå banen tæt ved RUC. Det er så min oplevelse af de fleste studerende kommer fra København og ikke Roskilde. De hopper normalt af på Trekroner og går resten af vejen. Den foreståede linjeføring gør næppe fra eller til for dem.

Jeg har ikke tænkt på rejsende til RUC.

- Tilgengæld går den foreslåede linje dejligt langt uden om gymnasiet i Himmelev, hvor temmelig mange unger fra Jyllinge tilbringer 2-3 år (det meste af tiden som tvangskunder i busser grundet manglende kørekort).

Det må have været dig, din stakkel.

- Linjeføringen i Jyllinge går gennem villakvarterer og et pænt kuperet område. God fornøjelse med at overbevise grundejerne om det smarte i et jernbanespor i baghaven...du kommer op mod stærke kræfter, som kan omfatte både jurister og ingeniører (samt andre ubehagelige typer) og de er ikke interesseret i at få deres dyre fjordudsigt spoleret. Prisen for villaer er omkring 3-7 mio. kr/stk - lidt efter placering og dem med flot fjordudsigt er dyrest.

Det hat du sikkert ret i.

- Bemærker også 2 broer til Hornsherred. Det er heller ikke gratis.

Den ved Frederikssund er der stadig rester tilbage af. Og den ved Jyllinge kunne man kombinere med en vejbro.

Alt i alt - bare inden vi når Frederikssund, så er det dyrt og står næppe mål med hverken trafiktal eller trængselsaflastning.

Men den skal nok blive benyttet. Jeg havde forestillet mig en linje Ringsted/Køge - Roskilde - Hillerød - Helsingør - Helsingborg - Hässleholm - Kristianstad (- Åhus), kørt med Øresundsstog eller deres afløsere 2 - 3 gange i timen. Så deler vi udgifterne med svenskerne.

Omvendt, det er jo ikke forbudt at indrykke en helsides annonce i en lokalavis. Med kort beskrivelse, link til underskrift og evt. en mailadresse til forslag/kritik.

Det vil jeg så opfordre folk til at gøre.

Der vil næppe gå længe inden tilkendegivelserne (eller mangel på samme) giver en idé om opbakningen til forslaget.

Der vil sikkert være mange selvglade idioter der skyder forslaget ned af principielle grunde. Det har man jo set før med de store broprojekter.

Måske skulle det nævnes at jeg er opvokset i Jyllinge og har boet i Roskilde i en del år?

Jamen tillykke med det. Det har sikkert været spændende.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak