ex. DSB IC2 i Rumænien (m.l.) (Jernbanen i dag)
Nu er jeg ikke tilhænger af konspirationer, men det er klart at billigt indkøbte tog, kan, såfremt der er EU-tilskud indblandet, blive brugt til at malke en offentlig fælleskasse i den europæiske integrations navn.
Men hvad skulle det være for tilskud? Og hvordan skulle det være ulovligt?
Det er vist et lille privat firma, der gerne vil køre lidt fjerntrafik i fri trafik mellem et par af de større byer i Rumænien. Og så har de vel bare grebet chancen og købt sig nogle meget billige togsæt - med moderne sæder og god benplads, flexrum og mulighed for forholdsvis høj hastighed - som dog skal vedligeholdes lige lovlig ofte. Men mon ikke de har tænkt, at sidstnævnte rigeligt opvejes af den lave indkøbspris.
Da der jo er tale om et togsæt med blot ca. 100 siddepladser, har de også gode muligheder for hurtigt at få fyldt togene op og køre med høj belægning.
Bliver interessant at følge denne business case.