Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tjah, er 200 noget at diskutere? (Jernbanen i dag)

af Scharfenberg, 5/4 2018, 12:45 (2211 dage siden) @ Jens Hansen

Et hint til DSBs ønsker om at købe tog til 200 km/t?

Man skal gøre sig klart at DSBs løsning er ud fra hvad der bedst kan betale sig for DSB. Hvis målet skal være et samlet DSB, ja så er 200 km/t maksimalhastigheden, fordi tanken jo er, at det samme materiel skal bruges alle steder.

Hvordan jernbanen så udvikler sig eller overlever, ja det er DSB uvedkommende.

Med andre ord: Den dag der er mere end 1-2 60 km strækninger til 250 km/t, kan det blive relevant at indføre 250 km/t-tog i Danmark. DSB har valgt at købe 200 km/t tog, fordi der fra 2019 alene er 60 km strækning til 250 km/t i Danmark. 200 km/t dækker derfor indtil videre fremtidens jernbane, som den forventes at se ud fra ca. 2024.

Hvis Transport-, Bygnings- og Boligministeriet en dag siger til DSB, at de skal købe tog til 250 km/t eller hvis Christiansborg beslutter, at der skal åbnes for fri trafik til 250 km/t, så vil vi se tog til 250 km/t i Danmark. Ikke før.

Aktuelt er end ikke højhastighedsjernbanen over Vestfyn besluttet, selv om den har en tårnhøj samfundsøkonomisk forrentning. Men den beslutning er vist primært op til Dansk Folkeparti at træffe, og DF ved man ikke rigtig, hvor man har på transportområdet. DF ved vist heller ikke selv, hvor de er. Togfond plus/minus. Billundbane. Kattegatforbindelse kun for biler. Bummelum. Timemodellen - jamen, er det ikke underordnet om det tager 58 minutter eller 158 minutter mellem de største byer? Bumbum


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederSvenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak